Validation process a of school climate questionnaire for Elementary students
Identificadores
URI: http://hdl.handle.net/10481/60033Metadatos
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Bondía Salas, Macarena; Martínez Sánchez, Isabel; Melendro Estefanía, Miguel; Mora Rojo, JorgeEditorial
Universidad de Granada
Materia
School climate School Intervention Clima escolar Centro educativo Intervención
Fecha
2019Referencia bibliográfica
Bondía, M., Martínez, I., Melendro, M., & Mora, R. (2019). Validación de un cuestionario sobre clima escolar para alumnado de Primaria. Journal for Educators, Teachers and Trainers, Vol. 10(1). 110 – 128. [http://hdl.handle.net/10481/60033]
Resumen
The objective of this article is to describe the process of construction and validation of a useful
and transferable tool for the assessment of the school climate, from the perspective of the students, in 2nd
and 3rd cycle of Primary Education. The construction of the instrument involved the elaboration of a
theoretical framework for the two main considered variables: Climate of general coexistence and
Satisfaction and fulfillment of expectations. Based on this, a search and analysis of existing instruments
was carried out, selecting the questionnaires of the Mexican INEE among the more than ten analyzed
models and proceeding to their adaptation and evaluation to the Spanish context. Interjudge validation is
done based on the frequency analysis of the assessment of Clarity and Coherence of each judge and
each item and the Kendall W test. The results offer a positive evaluation of the judges in Clarity, as well as
a lower presence of the maximum assessment in the Coherence aspect, in which a great homogeneity of
the judges is detected. Thus, as the W of Kendall points out, it can be said that there is agreement in the
valuation of the questionnaire items. It is concluded that the validated tool can offer significant results to
evaluate the school climate and detect which variables are influencing it. All this will serve to build
interventions that can improve it, being used in analogous contexts to the one used in its design and thus
achieving a positive impact on learning outcomes. El objetivo de este artículo es el de describir el proceso de adaptación y validación de una
herramienta útil y transferible para la valoración del clima escolar, desde la perspectiva del alumnado, en
2º y 3º ciclo de Educación Primaria. La construcción del instrumento supuso la elaboración de un marco
teórico para las dos variables principales consideradas: Clima de convivencia general y Satisfacción y
cumplimiento de expectativas. A partir de ello, se realizó una búsqueda y análisis de instrumentos
existentes, seleccionando los cuestionarios del INEE mexicano entre los más de diez modelos analizados
y procediendo a su adaptación y evaluación al contexto español. La validación interjueces se realiza a
partir de los análisis de frecuencias de la valoración de la Claridad y la Coherencia de cada juez y de cada
ítem y la prueba W de Kendall. Los resultados ofrecen una valoración positiva de los jueces en Claridad,
así como una menor presencia de la valoración máxima en el aspecto Coherencia, en el que se detecta
una gran homogeneidad de los jueces. Así pues, como señala la W de kendall, puede decirse que hay
concordancia en la valoración de los ítems del cuestionario. Se concluye que la herramienta validada
puede ofrecer resultados significativos para evaluar el clima escolar y detectar qué variables están
influyendo sobre el mismo. Todo ello servirá para construir intervenciones que puedan mejorarlo,
utilizándolo en contextos análogos al utilizado en su diseño y consiguiendo, con ello, impactar
positivamente sobre los resultados de aprendizaje.