Toward a methodology for exploring mathematics preservice teachers´ learning from a sociocultural perspective
Metadata
Show full item recordAuthor
Gómez, PedroEditorial
Grupo de Investigación Didáctica de la Matemática: Pensamiento Numérico, (FQM-193), del Plan Andaluz de Investigación, Desarrollo e Innovación (PAIDI)
Materia
Preservice mathematics teachers’ training Preservice teachers’ learning Research methodology Sociocultural perspective Wenger Aprendizaje de futuros profesores Formación inicial de profesores de matemáticas Metodología de investigación Perspectiva sociocultural Wenger
Date
2009-06Referencia bibliográfica
Gómez, P. (2009). Toward a methodology for exploring mathematics preservice teacher's learning from a sociocultural perspective. PNA, 3(4), 157-168.
Sponsorship
This work was partially supported by the Project SEJ2005-07364/EDUC of the Spanish Ministry of Science and Technology.Abstract
This paper describes a methodological procedure for characterizing mathematics preservice teachers’ learning from a sociocultural perspective. The procedure involves interpreting some aspects of Wenger’s theory of social learning, adapting them to preservice teacher training, and making this adaptation operational for coding and analyzing audio recordings of a group of preservice teachers working at home. An example of a research result obtained using this procedure is presented. En este artículo describo un procedimiento metodológico para caracterizar el aprendizaje de futuros profesores de matemáticas desde una
perspectiva sociocultural. En este procedimiento interpreto algunos aspectos de la teoría social del aprendizaje de Wenger, los adapto a la formación inicial de profesores y los utilizo para diseñar instrumentos de codificación y análisis de grabaciones de audio de un grupo de futuros profesores trabajando fuera del aula. Presento un ejemplo de un resultado de investigación obtenido utilizando este procedimiento.