Toward a methodology for exploring mathematics preservice teachers´ learning from a sociocultural perspective Gómez, Pedro Preservice mathematics teachers’ training Preservice teachers’ learning Research methodology Sociocultural perspective Wenger Aprendizaje de futuros profesores Formación inicial de profesores de matemáticas Metodología de investigación Perspectiva sociocultural Wenger This paper describes a methodological procedure for characterizing mathematics preservice teachers’ learning from a sociocultural perspective. The procedure involves interpreting some aspects of Wenger’s theory of social learning, adapting them to preservice teacher training, and making this adaptation operational for coding and analyzing audio recordings of a group of preservice teachers working at home. An example of a research result obtained using this procedure is presented. En este artículo describo un procedimiento metodológico para caracterizar el aprendizaje de futuros profesores de matemáticas desde una perspectiva sociocultural. En este procedimiento interpreto algunos aspectos de la teoría social del aprendizaje de Wenger, los adapto a la formación inicial de profesores y los utilizo para diseñar instrumentos de codificación y análisis de grabaciones de audio de un grupo de futuros profesores trabajando fuera del aula. Presento un ejemplo de un resultado de investigación obtenido utilizando este procedimiento. 2010-05-05T08:10:39Z 2010-05-05T08:10:39Z 2009-06 info:eu-repo/semantics/article Gómez, P. (2009). Toward a methodology for exploring mathematics preservice teacher's learning from a sociocultural perspective. PNA, 3(4), 157-168. 1887-3987 http://hdl.handle.net/10481/3508 en PNA;3(4) http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/ Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 License Grupo de Investigación Didáctica de la Matemática: Pensamiento Numérico, (FQM-193), del Plan Andaluz de Investigación, Desarrollo e Innovación (PAIDI)