@misc{10481/3508, year = {2009}, month = {6}, url = {http://hdl.handle.net/10481/3508}, abstract = {This paper describes a methodological procedure for characterizing mathematics preservice teachers’ learning from a sociocultural perspective. The procedure involves interpreting some aspects of Wenger’s theory of social learning, adapting them to preservice teacher training, and making this adaptation operational for coding and analyzing audio recordings of a group of preservice teachers working at home. An example of a research result obtained using this procedure is presented.}, abstract = {En este artículo describo un procedimiento metodológico para caracterizar el aprendizaje de futuros profesores de matemáticas desde una perspectiva sociocultural. En este procedimiento interpreto algunos aspectos de la teoría social del aprendizaje de Wenger, los adapto a la formación inicial de profesores y los utilizo para diseñar instrumentos de codificación y análisis de grabaciones de audio de un grupo de futuros profesores trabajando fuera del aula. Presento un ejemplo de un resultado de investigación obtenido utilizando este procedimiento.}, organization = {This work was partially supported by the Project SEJ2005-07364/EDUC of the Spanish Ministry of Science and Technology.}, publisher = {Grupo de Investigación Didáctica de la Matemática: Pensamiento Numérico, (FQM-193), del Plan Andaluz de Investigación, Desarrollo e Innovación (PAIDI)}, keywords = {Preservice mathematics teachers’ training}, keywords = {Preservice teachers’ learning}, keywords = {Research methodology}, keywords = {Sociocultural perspective}, keywords = {Wenger}, keywords = {Aprendizaje de futuros profesores}, keywords = {Formación inicial de profesores de matemáticas}, keywords = {Metodología de investigación}, keywords = {Perspectiva sociocultural}, keywords = {Wenger}, title = {Toward a methodology for exploring mathematics preservice teachers´ learning from a sociocultural perspective}, author = {Gómez, Pedro}, }