A Gamified Intervention Programme for Monitoring Reading Comprehension in Deaf Students
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Ortiz-Gómez, Marta; Juárez-Ramírez, Reyes; Solís-Campos, Adrián; Saldaña, David; Rodríguez-Ortiz, Isabel R.Editorial
Universidad de Málaga
Materia
Intervención basada en videojuego Comprensión lectora Sordera Videogame based intervention Reading comprehension Deafness
Fecha
2025-06-25Referencia bibliográfica
Ortiz-Gómez, M., Juárez-Ramírez, R., Solís-Campos, A., Saldaña, D., & Rodríguez-Ortiz, I. R. (2025). A Gamified Intervention Programme for the Supervision of Reading Comprehension in Deaf Students. Investigaciones Sobre Lectura, 20(1), 125–150. https://doi.org/10.24310/isl.20.1.2025.20424
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Junta de Andalucía I+D+i FEDER Andalucía 2014–2020 [US-1264792]Resumen
Deaf and hearing-impaired (DHH) readers often struggle to understand what they read. One of the high-level processes
that could produce the reading gap between DHH, and hearing readers is differences in the ability to monitor
comprehension. This study aims to improve the reading comprehension of DHH students through an intervention based
on an online video game focused on monitoring and self-regulation in reading comprehension. The study sample consisted
of four Spanish DHH students in Year 6 of primary education from a special school for DHH students. The students had
a mean age of 11.75 years and varied hearing abilities. A randomised multiple-baseline experimental design was
employed. Baseline sessions included reading-related play activities only, while intervention sessions focused on training
the monitoring and self-regulation of reading comprehension using a video game. One participant, a signer with very poor
reading skills but good non-verbal intelligence, benefited from the intervention. The study suggests that interventions
based on self-regulation could be used with DHH children who have poor reading skills, but they may require additional
support to be effective. Los lectores sordos o con discapacidad auditiva (DHH) a menudo tienen dificultades para comprender lo que leen. Entre
otros aspectos, las dificultades en la capacidad de monitorizar la comprensión se consideran uno de los procesos responsables de las
diferencias entre lectores DHH y oyentes. Este estudio pretendió mejorar la comprensión lectora en estudiantes DHH con una
intervención basada en un videojuego online centrado en la monitorización y autorregulación de la comprensión lectora. La muestra
del estudio estuvo formada por cuatro estudiantes españoles DHH de 6º de Educación Primaria de un colegio especial para estudiantes
DHH, con una edad media de 11,75 años y características auditivas heterogéneas. Se utilizó un diseño experimental aleatorizado de
línea base múltiple. Las sesiones de línea base incluyeron solo actividades lúdicas relacionadas con la lectura, mientras que las sesiones
de intervención se centraron en el entrenamiento de la monitorización y autorregulación de la comprensión lectora mediante un
videojuego. Una participante que empleaba la lengua de signos española y tenía un bajo nivel de lectura, pero una buena inteligencia
no verbal, se benefició de la intervención. El estudio sugiere que las intervenciones basadas en la autorregulación podrían utilizarse
incluso con niños con dificultades auditivas y con poca capacidad de lectura, pero podrían requerir habilidades básicas para ser
efectivas.