Universidad de Granada Digibug
 

Repositorio Institucional de la Universidad de Granada >
2.-Revistas >
Profesorado. Revista de Curriculum y Formación del Profesorado >
Vol. 11,3 (2007) >

Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10481/17505

Title: Análisis crítico de los aspectos teóricos del currículum flexible y abierto. Consecuencias educativas
Other Titles: Analysis of epistemology aspects of flexible and open curriculum. Educational consequences
Authors: Penalva Buitrago, José
Issue Date: 12-Sep-2011
Abstract: Este artículo es un trabajo de investigación que somete a un análisis crítico la teoría del currículum escolar definido desde la flexibilidad y la apertura, prestando especial interés a nuestro sistema educativo. El artículo revisa, en un primer momento, las principales teorías en las que se inspira este modelo curricular, y, a continuación, analiza sus aspectos semánticos, epistemológicos, ontológicos y antropológicos, mostrando sus consecuencias educativas.
This article is a research which analyses critically the theory of school curriculum defined from the flexibility and the opening feature. It pays attention to Spanish Educational System. First, the article revises the main theories that influence that School Curriculum. It shows his repercussion in the curriculum knowledge concept –social construction notion– and in the learning process –participative dialogue–. Second, the analysis focuses on semantics, epistemologies, ontological, anthropological aspects, and shows the educational consequences.
Sponsorship: Grupo de Investigación FORCE (Formación Centrada en la Escuela) Universidad de Granada
Series/Report no.: rev113COL2.;113
Keywords: Currículum escolar
Constructivismo
Significatividad
Construcción del conocimiento
Epistemología del currículum
Curriculum
Constructivism
Comprehensive
Construction of knowledge
Epistemological aspects of curriculum
URI: http://hdl.handle.net/10481/17505
ISSN: 1138-414X (edición papel)
1989-639X (edición electrónica)
Rights : Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 License
Appears in Collections:Vol. 11,3 (2007)

Files in This Item:

File Description SizeFormat
rev113COL2.pdf114.05 kBAdobe PDFView/Open
Recommend this item

This item is licensed under a Creative Commons License
Creative Commons

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

Valid XHTML 1.0! OpenAire compliant DSpace Software Copyright © 2002-2007 MIT and Hewlett-Packard - Feedback

© Universidad de Granada