Análisis crítico de los aspectos teóricos del currículum flexible y abierto. Consecuencias educativas
Identificadores
URI: http://hdl.handle.net/10481/17505ISSN: 1138-414X (edición papel)
ISSN: 1989-639X (edición electrónica)
Metadata
Show full item recordAuthor
Penalva Buitrago, JoséMateria
Currículum escolar Constructivismo Significatividad Construcción del conocimiento Epistemología del currículum Curriculum Constructivism Comprehensive Construction of knowledge Epistemological aspects of curriculum
Date
2011-09-12Sponsorship
Grupo de Investigación FORCE (Formación Centrada en la Escuela) Universidad de GranadaAbstract
Este artículo es un trabajo de investigación que somete a un análisis crítico la
teoría del currículum escolar definido desde la flexibilidad y la apertura, prestando especial
interés a nuestro sistema educativo. El artículo revisa, en un primer momento, las
principales teorías en las que se inspira este modelo curricular, y, a continuación, analiza
sus aspectos semánticos, epistemológicos, ontológicos y antropológicos, mostrando sus
consecuencias educativas. This article is a research which analyses critically the theory of school curriculum
defined from the flexibility and the opening feature. It pays attention to Spanish
Educational System. First, the article revises the main theories that influence that School
Curriculum. It shows his repercussion in the curriculum knowledge concept –social
construction notion– and in the learning process –participative dialogue–. Second, the
analysis focuses on semantics, epistemologies, ontological, anthropological aspects, and
shows the educational consequences.
Collections
Except where otherwise noted, this item's license is described as Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 License
Related items
Showing items related by title, author, creator and subject.