Universidad de Granada Digibug
 

Repositorio Institucional de la Universidad de Granada >
2.-Revistas >
Profesorado. Revista de Curriculum y Formación del Profesorado >
Vol. 13,2 (2009) >

Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10481/7225

Title: La estructura de la formación general en el currículum básico de los sistemas educativos modernos. Una propuesta de encuadramiento teórico-educativo de PISA
Other Titles: The structure of the general education in the basic curriculum of the modern educational systems. A proposal of a theoretical-educational framework for PISA
Authors: Benner, Dietrich
Issue Date: 19-Jan-2011
Abstract: El presente trabajo desarrolla un encuadramiento teórico-educativo de PISA fundado en la estructura de la formación general en los sistemas educativos modernos. Se intentará mostrar que en el centro de la investigación didáctica y escolar de las ciencias de la educación existe una relación de implicación entre la enseñanza, la didáctica, el desarrollo del currículum y la medición del rendimiento, que debe tenerse en cuenta en la investigación escolar. Por último se identificarán algunas desideratas en cuanto al diseño investigativo de PISA y se plantearán a continuación cuestionamientos de considerable significación para el desarrollo ulterior de la investigación comparada del rendimiento escolar y la discusión de sus resultados.
The author draws on the theory of education for a framework for PISA based on the structure of general education of modern educational systems. It is shown that the center of pedagogical research on school and instruction is formed by an implicit relation of instruction, didactics, curricular development, and achievement control which has to be taken into account by empirical research on school. Finally, the author identifies desiderata in the research design of PISA and formulates further problems, which are of far-reaching importance for the future development of international comparative research on school achievements as well as for the discussion of its results.
Sponsorship: Grupo de Investigación FORCE (Formación Centrada en la Escuela) Universidad de Granada
Series/Report no.: rev132ART1;132
Keywords: Formación (Bildung)
Education (Bildung)
TIMSS-PISA
Desarrollo curricular
Currículum básico y formación moderna
Estructura del currículum
Formación general (Allgemeinbildung)
Curricular development
Basic curriculum and modern education
Curriculum structure
General education
URI: http://hdl.handle.net/10481/7225
ISSN: 1138-414X
1989-639X
Rights : Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 License
Appears in Collections:Vol. 13,2 (2009)

Files in This Item:

File Description SizeFormat
rev132ART1.pdf394.61 kBAdobe PDFView/Open
Recommend this item

This item is licensed under a Creative Commons License
Creative Commons

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

Valid XHTML 1.0! OpenAire compliant DSpace Software Copyright © 2002-2007 MIT and Hewlett-Packard - Feedback

© Universidad de Granada