The impact of the metaverse on consumer behaviour and marketing strategies in tourism: a bibliometric review
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Prados Castillo, Juan Francisco; Torrecilla-García, Juan Antonio; Guaita Fernández, Pilar; De Castro Pardo, MónicaEditorial
ESIC Market
Materia
virtual reality augmented reality immersive experiences realidad vi realidad aumentada experiencias inmersivas
Date
2024-04-29Referencia bibliográfica
Prados Castillo, J.F. et. al. (2024). ESIC Market, 55(1), e327. [https://doi.org/10.7200/esicm.55.327]
Abstract
Objective and interest of the work: This paper focuses on analysing the existing literature
on the impact of Metaverse technology on consumer behaviour, adoption and destination
marketing. From a tourism perspective, Metaverse allows the fusion of physical and
virtual realities, offering immersive experiences and the possibility of transforming the
relationship between the destination and end user.
Design of the methodology: A bibliometric analysis was performed using the Bibliometrix
software, an R tool for the bibliometric study of scientific data sources. The database
selected was Web of Science, and peer-reviewed articles in English published up to 10
October 2023 were analysed. A Boolean approach was used with the keywords “framework
tourism Metaverse” and “framework tourist Metaverse”.
Results: Trends in the scientific production of subject matter analysed from 2011 to 2023
stand out, with a total of 72 articles identified according to the criteria discussed. An
annual growth rate of 34.48% was observed during the production of the documents.
It highlights how technology associated with the metaverse influences the decisions and
experiences of tourism service users.
Its value in terms of practical implications: This study examines the potential of Metaverse
for ex situ immersive tourism and in situ experiences. It emphasizes the need for research
on ethical behaviour, regulatory frameworks, and strategies for Metaverse integration in
the tourism industry. Although it is not the first study on Metaverse, it is the only one
known to focus on theoretical frameworks. Objetivo e interés del trabajo: Este trabajo se centra en analizar la literatura existente acerca
del impacto de la tecnología asociada al Metaverso en el comportamiento y adopción
de los consumidores y la comercialización de destinos turísticos. El Metaverso permite
fusionar realidades físicas y virtuales, ofreciendo experiencias inmersivas y posibilidades
de transformar la relación entre el destino y el usuario final.
Diseño de la metodología: Se realizó un análisis bibliométrico utilizando el software Bibliometrix,
una herramienta R para el estudio bibliométrico. La base de datos seleccionada
fue Web of Science, y se analizaron artículos revisados por pares en inglés publicados hasta
el 10 de octubre de 2023. Se utilizó un enfoque booleano con las palabras clave “framework
tourism Metaverse” y “framework tourist Metaverse”.
Resultados: Se destacan las tendencias en la producción científica de la temática analizada
desde 2011 hasta 2023, con un total de 72 artículos identificados según los criterios
comentados. Se observa una tasa de crecimiento anual del 34,48% en la producción y
se destaca cómo la tecnología asociada al Metaverso tiene influencia en las decisiones y
experiencias de los usuarios turísticos.
Su valor en términos de implicaciones prácticas: Este estudio examina el potencial del
Metaverso en el turismo inmersivo ex situ y las experiencias in situ. Destaca la necesidad
de investigar sobre el comportamiento ético, los marcos normativos y las estrategias para
la integración de Metaverso en el turismo. Aunque no es el primer estudio sobre Metaverso,
es el único conocido que se centra en marcos teóricos.