A cross-sectional investigation of the use of modal verbs in Chinese EFL learners’ English writing
Metadata
Show full item recordAuthor
Gao, XiaEditorial
Universidad de Granada
Materia
Modal verbs Corpus Cross-sectional Academic writing China’s Standards of English Language Ability (CSE) Verbos modales Corpus Transversal Escritura académica, los Estándares de China de Capacidad del Idioma Inglés (CSE)
Date
2023-06-27Referencia bibliográfica
Gao, X. (2023). A cross-sectional investigation of the use of modal verbs in Chinese EFL learners’ English writing . Porta Linguarum An International Journal of Foreign Language Teaching and Learning, (40), 41–55. https://doi.org/10.30827/portalin.vi40.22259
Abstract
This study, based on a corpus of Chinese EFL learners’ writing, has investigated
their use of modal verbs at levels 1 to 7 according to China’s Standards of English
Language Ability (CSE). The results of quantitative and qualitative analyses indicate that: 1)
Chinese EFL learners at CSE 1-7 levels use more modal verbs in writing than native learners
in MICUSP; 2) they consistently overuse CAN, WILL and SHOULD whereas underuse
WOULD in writing across levels; 3) salient forms and fundamental senses of modal verbs
are the most recurrent in writing at CSE 1-3 levels and learners’ use becomes more productive
and variant at higher levels; and 4) form-function pairs seem to exist--modal verbs with
the perfect aspect structure and their associated senses are rare in Chinese learners’ writing.
Cross-register variation and structure complexity may account for the absence of some
modal verb forms in learners’ writing Este estudio, basado en un corpus de escritura de estudiantes de inglés como
lengua extranjera, ha investigado el uso de verbos modales en los niveles 1 a 7 de acuerdo
con los Estándares de China de Capacidad del Idioma Inglés (CSE). Los resultados de los
análisis cuantitativos y cualitativos indican que: 1) los estudiantes chinos de inglés como
lengua extranjera en los niveles 1-7 de CSE usan más verbos modales por escrito que los
estudiantes nativos en MICUSP; 2) constantemente abusan de CAN, WILL y SHOULD,
pero infrautilizan WOULD en su escritura de niveles cruzados; 3) las formas sobresalientes
y los sentidos fundamentales de los verbos modales son los más recurrentes en la escritura en
los niveles 1 a 3 de CSE y el uso de los estudiantes se vuelve más productivos y variables en
los niveles superiores; y 4) los pares forma-significado parecen existir: los verbos modales
con la estructura de aspecto perfecto y sus asociados sentidos son raros en la escritura de
los estudiantes chinos de inglés. La variación de registros cruzados y la complejidad de la
estructura pueden explicar la ausencia de algunas formas verbales modales en la escritura
de los alumnos.