Teachers’ perceptions of Content and Language Integrated Learning (CLIL) in primary schools in Andalusia
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Universidad de Granada
Materia
CLIL Bilingual education Implementation Teachers' perspectives Andalusia AICLE Educación bilingüe Implementación Creencias de los profesores Andalucía
Fecha
2022-01-12Referencia bibliográfica
SzczesniakA., & Muñoz LunaR. (2022). Percepciones de los profesores sobre el Aprendizaje Integrado de Contenidos y Lenguas en los centros de primaria de Andalucía. Porta Linguarum Revista Interuniversitaria De Didáctica De Las Lenguas Extranjeras, (37), 237-257. [https://doi.org/10.30827/portalin.vi37.18414]
Resumen
Content and Language Integrated Learning (CLIL) has been deemed to be a
promising and innovative approach to teaching foreign languages and has received unanimous
endorsement by virtually all educational authorities in the European Union. Yet, notwithstanding
the numerous benefits the programme offers, it is not free from difficulties.
Thus, the main objective of this qualitative study was to examine the teachers’ perceptions
of CLIL implementation with the major focus on the shortcomings detected and outlined
in the previous studies. Data were obtained from an ad hoc online questionnaire filled out
by 203 in-service teachers from bilingual English primary schools in the eight provinces of
Andalusia (i.e., Almería, Cádiz, Córdoba, Granada, Huelva, Jaén, Málaga and Sevilla) in the
year 2020. The picture emerging from the results of the study is not positive as it reflects
growing concern over the paucity of teacher training programmes, insufficient coordination,
lack of attention to diversity, inadequate textbook design, and above all, students’ low
English proficiency and class size, factors which might impede the proper development of
the programme. Moreover, content teachers as well as those with lower language competence
and less experience in teaching appear to be in dire need of more training and support.
These findings merit further consideration and should govern educational decisions in order
to ensure the feasibility of the project. El Aprendizaje Integrado de Contenidos y Lenguas Extranjeras (AICLE) se
ha considerado un enfoque eficaz e innovador para la enseñanza de lenguas extranjeras y
ha recibido el respaldo unánime de prácticamente todas las autoridades educativas de la
Unión Europea. Sin embargo, a pesar de las numerosas ventajas que ofrece el programa,
no está exento de dificultades. Por eso, el objetivo principal de este estudio cualitativo fue
examinar las percepciones de los profesores sobre la aplicación del AICLE, centrándose
principalmente en las deficiencias detectadas en los estudios anteriores. Los datos se
obtuvieron a partir de un cuestionario ad hoc online que cumplimentaron 203 profesores de centros bilingües de inglés de Educación Primaria en las ocho provincias de Andalucía
(Almería, Cádiz, Córdoba, Granada, Huelva, Jaén, Málaga y Sevilla) en el año 2020. En
cuanto a los resultados, el panorama que se desprende del estudio no es positivo, ya que
existe una creciente preocupación por la escasez de programas de formación del profesorado,
la insuficiente coordinación, la falta de atención a la diversidad, el inadecuado diseño de
los libros de texto y, sobre todo, la escasa aptitud lingüística de los alumnos y el tamaño
de los grupos, factores que podrían impedir el correcto desarrollo del programa. Además,
los profesores de área no lingüística, así como los de menor competencia lingüística y
experiencia en la enseñanza, parecen necesitar urgentemente más formación y apoyo. Estas
conclusiones merecen una mayor consideración y deberían regir las decisiones educativas
para garantizar la viabilidad del proyecto.