@misc{10481/73463, year = {2022}, month = {1}, url = {http://hdl.handle.net/10481/73463}, abstract = {Content and Language Integrated Learning (CLIL) has been deemed to be a promising and innovative approach to teaching foreign languages and has received unanimous endorsement by virtually all educational authorities in the European Union. Yet, notwithstanding the numerous benefits the programme offers, it is not free from difficulties. Thus, the main objective of this qualitative study was to examine the teachers’ perceptions of CLIL implementation with the major focus on the shortcomings detected and outlined in the previous studies. Data were obtained from an ad hoc online questionnaire filled out by 203 in-service teachers from bilingual English primary schools in the eight provinces of Andalusia (i.e., Almería, Cádiz, Córdoba, Granada, Huelva, Jaén, Málaga and Sevilla) in the year 2020. The picture emerging from the results of the study is not positive as it reflects growing concern over the paucity of teacher training programmes, insufficient coordination, lack of attention to diversity, inadequate textbook design, and above all, students’ low English proficiency and class size, factors which might impede the proper development of the programme. Moreover, content teachers as well as those with lower language competence and less experience in teaching appear to be in dire need of more training and support. These findings merit further consideration and should govern educational decisions in order to ensure the feasibility of the project.}, abstract = {El Aprendizaje Integrado de Contenidos y Lenguas Extranjeras (AICLE) se ha considerado un enfoque eficaz e innovador para la enseñanza de lenguas extranjeras y ha recibido el respaldo unánime de prácticamente todas las autoridades educativas de la Unión Europea. Sin embargo, a pesar de las numerosas ventajas que ofrece el programa, no está exento de dificultades. Por eso, el objetivo principal de este estudio cualitativo fue examinar las percepciones de los profesores sobre la aplicación del AICLE, centrándose principalmente en las deficiencias detectadas en los estudios anteriores. Los datos se obtuvieron a partir de un cuestionario ad hoc online que cumplimentaron 203 profesores de centros bilingües de inglés de Educación Primaria en las ocho provincias de Andalucía (Almería, Cádiz, Córdoba, Granada, Huelva, Jaén, Málaga y Sevilla) en el año 2020. En cuanto a los resultados, el panorama que se desprende del estudio no es positivo, ya que existe una creciente preocupación por la escasez de programas de formación del profesorado, la insuficiente coordinación, la falta de atención a la diversidad, el inadecuado diseño de los libros de texto y, sobre todo, la escasa aptitud lingüística de los alumnos y el tamaño de los grupos, factores que podrían impedir el correcto desarrollo del programa. Además, los profesores de área no lingüística, así como los de menor competencia lingüística y experiencia en la enseñanza, parecen necesitar urgentemente más formación y apoyo. Estas conclusiones merecen una mayor consideración y deberían regir las decisiones educativas para garantizar la viabilidad del proyecto.}, publisher = {Universidad de Granada}, keywords = {CLIL}, keywords = {Bilingual education}, keywords = {Implementation}, keywords = {Teachers' perspectives}, keywords = {Andalusia}, keywords = {AICLE}, keywords = {Educación bilingüe}, keywords = {Implementación}, keywords = {Creencias de los profesores}, keywords = {Andalucía}, title = {Teachers’ perceptions of Content and Language Integrated Learning (CLIL) in primary schools in Andalusia}, doi = {10.30827/portalin.vi37.18414}, author = {Szczesniak, Anna and Muñoz Luna, Rosa}, }