The emotional dimension in poetic education as a key to omprove adolescents’ attitudes towards poetry
Metadatos
Mostrar el registro completo del ítemAutor
Zaldívar Sansuán, RaquelEditorial
Universidad de Granada
Materia
Teaching poetry Emotional education Adolescence Literary education Poetry Didáctica de la poesía Educación Emocional Adolescencia Educación literaria Poesía
Fecha
2020Referencia bibliográfica
Zaldívar Sansuán, Raquel (2020). The emotional dimension in poetic education as a key to improve adolescents’ attitudes towards poetry. Investigaciones Sobre Lectura, 14,75-93. DOI: 10.37132/isl.v0i14.317
Resumen
The most interesting contributions that have been made in recent times in literary
education and in the didactics of poetry point to the consideration of the emotional dimension
present in them. The research we present seeks to understand how adolescents’ attitudes towards
poetry change by using an emotional approach in the design of a project on poetry. The
information is collected through questionnaires prior to and after the development of the ‘Let’s
talk poetry’ project involving 54 students from the second year of Compulsory Secundary
Education (ESO) of the High School IES Gran Capitán de Madrid. In general, attitudes towards
poetry improved after a week using an emotional approach, and the participants showed a positive
attitude towards the project. Las aportaciones más interesantes que se han realizado en los últimos tiempos en la
educación literaria y en la didáctica de la poesía apuntan a la consideración de la dimensión
emocional presente en ellas. La investigación que presentamos busca conocer cómo cambian las
actitudes de los adolescentes hacia la poesía al utilizar un enfoque emocional en el diseño de un
proyecto sobre poesía. Se recoge la información a través de un cuestionario previo y un
cuestionario posterior al desarrollo del proyecto “Hablemos con la poesía”, que realizan 54
estudiantes de 2º curso de Educación Secundaria Obligatoria (ESO) del instituto de enseñanza
secundaria IES Gran Capitán de Madrid. En general, las actitudes hacia la poesía mejoran tras
una semana utilizando un enfoque emocional, y los participantes manifiestan una actitud positiva
hacia el proyecto.