Mediating Role of Motivation on the Effects of Teacher-Student Relationships on Foreign Language Achievement
Identificadores
URI: http://hdl.handle.net/10481/62811Metadata
Show full item recordEditorial
Universidad de Granada
Materia
Teacher-student relationships Intrinsic motivation Extrinsic motivation Selfdetermination theory Multiple mediation model Relación profesor-alumno Motivación intrínseca Motivación extrínseca Teoría de la autodeterminación Modelo de mediación múltiple
Date
2020-01Referencia bibliográfica
Ma, Lihong; Du, Xiaofeng; Liu, Jian. Mediating Role of Motivation on the Effects of Teacher-Student Relationships on Foreign Language Achievement. Porta Linguarum 33, enero 2020, 129-144. [http://hdl.handle.net/10481/62811]
Abstract
The present study investigated whether students’ motivational beliefs act as
a mediator in the association between teacher-student relationships (TSRs) and foreign language performance with a multiple mediation model. Furthermore, this research examined
whether mediating roles of intrinsic and extrinsic motivation differ. A total of 1171 eighth
graders (583 male, 588 female) were chosen with purposive sampling in China. Studentreported measures of TSRs, intrinsic and extrinsic motivation, and English as a Foreign Language (EFL) test based on national curriculum were administrated in October 2017. Results
showed that the positive link between TSRs and foreign language performance is partially
mediated by intrinsic and extrinsic motivation, and the mediation effect of intrinsic motivation is significantly greater than that of extrinsic motivation, controlling for gender and
socio-economic status. The results indicated that supportive TSRs can help learners to improve their foreign language proficiency by promoting their motivation, especially intrinsic
motivation. The present results may have substantive theoretical and practical implications
for teacher education and foreign language learning. El presente estudio investigó si las creencias motivacionales de los estudiantes
actúan como mediadores en la asociación entre las relaciones profesor-alumno (TSR) y el
rendimiento de un idioma extranjero con un modelo de mediación múltiple. Además, esta
investigación examinó si los roles mediadores de la motivación intrínseca y extrínseca difieren. Se eligieron 1171 alumnos de octavo grado (583 hombres, 588 mujeres) con muestreo
intencional en China. En octubre de 2017, se aplicaron a los estudiantes las pruebas de TSR,
la motivación intrínseca y extrínseca y la prueba de inglés como idioma extranjero (EFL) basadas en el plan de estudios nacional. Los resultados mostraron que el vínculo positivo entre
TSR y el desempeño de un idioma extranjero está parcialmente mediado por la motivación
intrínseca y extrínseca, y el efecto de mediación de la motivación intrínseca es significativamente mayor que el de la motivación extrínseca, controlando el género y el estatus socioeco-nómico. Los resultados indicaron que los TSR de apoyo pueden ayudar a los alumnos a mejorar su dominio del idioma extranjero ya que promueven su motivación, especialmente la
motivación intrínseca. Los resultados actuales pueden tener importantes implicaciones teóricas y prácticas para la formación del profesorado y el aprendizaje de lenguas extranjeras