Early intervention as a dynamic process
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URI: http://hdl.handle.net/10481/60042Metadatos
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Baranova, NataliaEditorial
Universidad de Granada
Materia
Early Intervention Early Intervention services Family Support programs Intervención temprana Servicios de intervención temprana Familias Programas de apoyo
Fecha
2019Referencia bibliográfica
Baranova, N. (2019). Early intervention as a dynamic process. Journal for Educators, Teachers and Trainers, Vol. 10(2), pp. 30 – 38. [http://hdl.handle.net/10481/60042]
Resumen
Early intervention programs in Russia have spanned a short 25-year history. Serving as active participants
in the development of Early Intervention programs in various regions of Russia and post-soviet countries
and training of professionals has provided us the ability to oversee the progress of the Early Intervention
system. This article will go on to present the process through which Early Intervention services have been
established and developed. Development of early intervention programs can be considered as a dynamic
process, which on the one hand, changes the lives of the families of young children with disabilities, and
on another hand, alters the system of support and concrete early intervention services. The development
of an early intervention service as a new model of family support is also a dynamic process and these
processes mutually influence one another. The article analyzes the process of development on the
example of the core principles of early intervention such as: interdisciplinary teamwork, family centered
approach, normalization of life, and principle of scientifically reasonable and evidence based practice.
Ours observations show that adherence to the principles of early intervention allows for the development
of professional teams, thereby providing improvement of quality of the support programs created for
children and their families. Los programas de la intervención temprana en Rusia solo tienen 25 años de historia. Servir como
participantes activos en el desarrollo de programas de intervención temprana y en la formación de
profesionales en varias regiones de Rusia y países postsoviéticos, nos ha brindado la oportunidad de
supervisar el progreso del sistema de intervención temprana. Este artículo presentará el proceso a través
del cual se han establecido y desarrollado los servicios de intervención temprana. El desarrollo de
programas de intervención temprana puede considerarse como un proceso dinámico que, por un lado,
cambia la vida de las familias que tienen niños pequeños con discapacidades y, por otro lado, altera el
sistema de apoyo y los servicios concretos de intervención temprana. El desarrollo de un servicio de
intervención temprana como un nuevo modelo de apoyo familiar también es un proceso dinámico y estos
procesos se influyen mutuamente. El artículo analiza el proceso de desarrollo sobre el ejemplo de los
principios básicos de intervención temprana, tales como: trabajo en equipo interdisciplinario, enfoque
centrado en la familia, normalización de la vida y principio de práctica científicamente razonable y basada
en evidencia. Nuestras observaciones muestran que el cumplimiento de los principios de intervención
temprana permite el desarrollo de equipos profesionales, proporcionando así una mejora de la calidad de
los programas de apoyo creados para los niños y sus familias.