Decolonial pedagogies, narrative research and the epistemological whereabouts of teacher education in a global south
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URI: http://hdl.handle.net/10481/60028Metadatos
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Universidad de Granada
Materia
Decolonial Pedagogies Teacher education Narrative Research Discourse Pedagogías descoloniales Formación docente Investigación narrativa Discurso
Fecha
2019Referencia bibliográfica
Yedaide, M.M. y Porta, L.G. (2020). Pedagogías descoloniales, investigación narrativa y el paradero epistemológico de la formación docente en un sur global. Journal for Educators, Teachers and Trainers, Vol. 10(1). 217 – 228. [http://hdl.handle.net/10481/60028]
Resumen
This article delves into the potential of decolonial pedagogies—specifically interpreted here as
simultaneously engaged in the domains of narrative research and teacher education—for the (re)
construction of epistemological and methodological practices with high performative force, i.e. productive
in the redefinition of social meanings and the redistribution of discursive legitimacy (Yedaide, 2017). It
discusses the concurrence of several perspectives which have stemmed from a particular context of
teaching and researching and seem to contribute to civic (re) empowerment as well as to enabling
conditions of greater hospitality for social life. Such viewpoints, which make complete sense only in the
blended and highly impure territory of our Global South, attempt to methodically escape from absolutes
(great or master narratives) and to appeal to emotions, feelings and aesthetics as a necessary means to
approaching any human experience. We thus commit to the discussion of a few premises—tentative, local
and contingent narratives—which have provided heuristic depth to our social and pedagogical concerns.
Hopefully, such intent will portray a willingness to move away from servile respect to modern/colonial
structures and plunge into the undefined, unstable and ever changing scenario of life experiences. Este artículo se ocupa del potencial de las pedagogías descoloniales—específicamente interpretadas aquí
como comprometidas simultáneamente en los dominios de la investigación narrativa y la formación
docente—en la reconstrucción de prácticas epistemológicas y metodológicas con gran poder
performativo, es decir, productivas en la redefinición de sentidos sociales y la redistribución de legitimidad
discursiva (Yedaide, 2017). Se describe la conjunción de perspectivas originadas en un contexto particular
de enseñanza e investigación que parecen contribuir con el (re)empoderamiento cívico así como habilitar
condiciones para una mayor hospitalidad para la vida social. Estas perspectivas, que cobran pleno sentido
sólo en el territorio mestizo de nuestro Sur Global, intentan escapar metodológicamente de los absolutos
(grandes relatos o narrativas maestras) y recurrir a las emociones, sentimientos y estética como un modo
necesario de abordaje de la experiencia humana. Nos abocamos así al desarrollo de algunas premisas—
narrativas locales, tentativas y contingentes—que han dotado de profundidad heurística a nuestras
preocupaciones sociales y académicas. Esperamos que esta discusión refleje nuestra voluntad de
apartarnos del respeto servil a las estructuras moderno/coloniales y zambullirnos en el escenario
indefinido, inestable y siempre cambiante de las experiencias vitales.