The role of problem-based Mathematics teaching according to the Kirkpatrick's Model on problemsolving performance of mathematics teachers
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URI: http://hdl.handle.net/10481/60015Metadatos
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Universidad de Granada
Materia
Mathematics Problem solving Kirkpatrick's model Performance Mathematics teachers Matemáticas Resolución de problemas Modelo de Kirkpatrick Rendimiento Profesores de matemáticas
Fecha
2019Referencia bibliográfica
Karimi, S., Shahvarani, A., & Haghverdi, M. (2019). The role of problem-based Mathematics teaching according to the Kirkpatrick's Model on problem-solving performance of mathematics teachers. Journal for Educators, Teachers and Trainers, Vol. 10(1). 12 – 26. [http://hdl.handle.net/10481/60015]
Resumen
The process of evaluation is essentially the process of determining the realization of the educational
goals in real terms through curriculum and education and represents the changes that occur in human behavior.
Therefore, it is necessary that at the end of each training course (such as training classes, workshops, and
training seminars), the teacher or evaluators, evaluate the implemented training program. In the curriculum
approaches, learning the problem-solving ability is the ultimate goal of mathematics education. This skill requires
empowering teachers with problem solving skills as one of the optimal ways to use capacities and to achieve
educational goals. Therefore, the main goal of this study was to examine the problem-based mathematics
teaching according to the Krikpatrick's model on problem-solving performance of mathematics teachers. The
research design was of a pretest-posttest type with a control group. Using simple random sampling method, 100
male and female mathematics teachers, teaching mathematics at the middle school, were selected from Rabat
Karim city, Tehran province. In pre-test and post-test of the traditional teaching and problem-solving based
teaching in mathematics, data were collected through mathematical problem-solving performance test and
Kirkpatrick's four-level questionnaire. Using SPSS software and R software, the results showed a significant
difference between the scores of problem-solving performances between the two groups of control and
experiment after the training, and through the equations, we showed that each level of the Kirkpatrick's model
has a positive effect on the post-test scores of mathematics teachers. El proceso de evaluación es esencialmente el proceso de determinar la realización de los objetivos
educativos en términos reales a través del currículo y la educación, y representa los cambios que ocurren en el
comportamiento humano. Por lo tanto, es necesario que al final de cada curso de capacitación (como clases de
capacitación, talleres y seminarios de capacitación), el maestro o evaluadores evalúen el programa de
capacitación implementado. En los enfoques curriculares, aprender la capacidad de resolución de problemas es
el objetivo final de la educación matemática. Esta habilidad requiere empoderar a los maestros con habilidades
de resolución de problemas como una de las formas óptimas para usar las capacidades y alcanzar metas
educativas. Por lo tanto, el objetivo principal de este estudio fue examinar la enseñanza de las matemáticas
basada en problemas de acuerdo con el modelo de Krikpatrick sobre el rendimiento en la resolución de
problemas de los profesores de matemáticas. El diseño de la investigación fue de un tipo de prueba previa y
posterior con un grupo de control. Usando un método de muestreo aleatorio simple, se seleccionaron 100
maestros de matemáticas masculinos y femeninos, que enseñan matemáticas en la escuela secundaria, de la
ciudad de Rabat Karim, provincia de Teherán. En las pruebas previas y posteriores de la enseñanza tradicional
basada en la enseñanza de la resolución de problemas en matemáticas, los datos se recopilaron mediante la
prueba de rendimiento de la resolución de problemas matemáticos y el cuestionario de cuatro niveles de
Kirkpatrick. Usando el software SPSS y el software R, los resultados mostraron una diferencia significativa entre
los puntajes de desempeño de resolución de problemas entre los dos grupos de control y experimento después
del entrenamiento, y a través de las ecuaciones, demostramos que cada nivel del modelo de Kirkpatrick tiene un
efecto positivo en las puntuaciones posteriores a la prueba de los profesores de matemáticas.