Giftedness: Educators views and perceptions
Identificadores
URI: http://hdl.handle.net/10481/59969Metadata
Show full item recordAuthor
Demirok, Mukaddes SakalliEditorial
Universidad de Granada
Materia
Giftedness Teacher Perception Views Special education Gifted students Superdotación Profesor Percepción Puntos de vista Educación especial Estudiantes superdotados
Date
2018Referencia bibliográfica
Demirok, M.S. (2018). Giftedness: Educators views and perceptions. Journal for Educators, Teachers and Trainers, Vol. 9(2), pp. 72 – 84. [http://hdl.handle.net/10481/59969]
Abstract
Teachers have the highest responsibility in education. Each student has different learning styles. Teachers
need to have sufficient knowledge for student characteristics and organize education environments of
students. There are students with different cognitive styles in every class. Gifted students have specific
characteristics different from their peers. Teachers are expected to prepare appopriate learning
environments and materials for gifted students. This study was aimed at determining the perceptions and
opinions of teachers towards gifted students. Stratified sampling method was determined and 490
teachers constituted the sample of the study. Data of the research were collected with “Perceptions scale
towards gifted students” and “Point of view scale towards the gifted”. The results showed that teachers
have positive perceptions and positive opinions regarding gifted students. The findings revealed that there
was a positive and significant relationship among teachers’ perceptions and opinions about gifted
students. Los profesores tienen la mayor responsabilidad en la educación. Cada alumno tiene diferentes estilos de
aprendizaje. Los maestros deben tener conocimientos suficientes sobre las características de los
estudiantes y organizar los entornos educativos de los estudiantes. Hay estudiantes con diferentes estilos
cognitivos en cada clase. Los estudiantes dotados tienen características específicas diferentes de sus
compañeros. Se espera que los maestros preparen ambientes de aprendizaje apropiados y materiales
para estudiantes dotados. Este estudio tuvo como objetivo determinar las percepciones y opiniones de los
maestros hacia los estudiantes dotados. Se determinó el método de muestreo estratificado y 490
docentes constituyeron la muestra del estudio. Los datos de la investigación se recopilaron con “Escala de
percepciones hacia estudiantes superdotados” y “Escala de punto de vista hacia los dotados”. Los
resultados mostraron que los maestros tienen percepciones positivas y opiniones positivas con respecto a
los estudiantes dotados. Los hallazgos revelaron que había una relación positiva y significativa entre las
percepciones y opiniones de los maestros sobre los estudiantes dotados.