Content and Language: the Impact of Pedagogical Designs on Academic Performance within Tertiary English as a Medium of Instruction
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Jiménez Muñoz, AntonioEditorial
Universidad de Granada
Materia
CLIL Achievement control Didactic use of computer Educación bilingüe Control del rendimiento Uso didáctico del ordenador
Fecha
2016-09Referencia bibliográfica
Jiménez Muñoz, Antonio. Content and Language: the Impact of Pedagogical Designs on Academic Performance within Tertiary English as a Medium of Instruction. Porta Linguarum, Monográfico I: 111-125 (2016). [http://hdl.handle.net/10481/54094]
Resumen
This paper offers the results of a study on two English-taught first-year modules
at a Spanish Faculty of Economics. Analysing 2010-2015 results allows measuring
the impact of the methodological interventions performed on student grades, thus allowing
comparisons between their effectiveness. Findings reveal the influence on grades of studentcentred,
hands-on methodologies and language remedial interventions, which suggests studying
Content-and-Language Integrated Learning and English-as-a-Medium-of-Instruction
in terms of their pedagogical practice and not as separate approaches. Ultimately, the study
stresses the need to promote language adaptation, student-centredness and independent-learning
within bilingual contexts. Este artículo ofrece los resultados de un estudio llevado a cabo en dos asignaturas
bilingües de primer año en una Facultad de Economía española. Un análisis del rendimiento
académico 2010-2015 permite medir el impacto de las intervenciones metodológicas
efectuadas y comparar su efectividad. Los resultados revelan la influencia en las notas de los
diseños prácticos y centrados en el alumno, y la resolución de problemas de lengua, que sugiere
estudiar el Aprendizaje Integrado de Contenidos y Lenguas Extranjeras e Inglés como
Medio de Instrucción según sus prácticas pedagógicas y no como dos enfoques separados.
Finalmente, el estudio subraya la necesidad de promover la adaptación lingüística, la centralidad
del estudiante y el estudio independiente en entornos bilingües.