Reading folktales in second language learning in multicultural contexts: a case study in the training of secondary school teachers
Metadatos
Mostrar el registro completo del ítemEditorial
Universidad de Málaga
Materia
Literary education Intercultural education Teacher Training Folktale Second language Educación literaria Educación intercultural Formación del profesorado Cuentos populares Segunda Lengua
Fecha
2024-12-27Referencia bibliográfica
Ballester Roca, J., & Méndez Cabrera, J. (2024). Reading folktales in second language learning in multicultural contexts: a case study in the training of secondary school teachers. Investigaciones Sobre Lectura, 19(2), 88-111. https://doi.org/10.24310/isl.19.2.2024.19251
Patrocinador
Ministerio de Ciencia, Innovación y Universidades PID2022-139640NB-I00; Conselleria de Educación, Universidades y Empleo CIAICO/2023/104Resumen
This research article presents a case study based on the training of secondary school teachers that illustrates the educational
potential of reading folktales for learning Catalan as a second language in multicultural contexts. We have elected to
employ tutored action research as a qualitative research method, incorporating pre- and post-questionnaires and the
implementation of an intervention within the context of a public-school classroom in Gandía (Valencia) through the use
of non-probabilistic intentional sampling for sample selection. The intervention was based on a didactic sequence that
addressed the specific context in which it was implemented, considered the curricular requirements of the stage in
question, and took into account the theoretical premises and principles of action associated with reading, literary
education, and intercultural education. The results demonstrate the implementation of a series of strategies in the
classroom for the learning of second languages, based on the reading of folk tales, which facilitate the inclusion,
participation, and motivation of students. These results validate the methodological choices and didactic strategies
employed by the trainee teacher, considering the specific context of educational intervention. El presente artículo propone un estudio de caso enmarcado en la formación del profesorado de secundaria que viene a
ejemplificar las posibilidades educativas de la lectura de cuentos populares para el aprendizaje del catalán como segunda
lengua en contextos multiculturales. Se ha optado por la investigación en acción tutorizada como método de investigación
cualitativa, incluyendo cuestionarios pre y post y la intervención en un grupo-aula de un centro público de Gandía
(Valencia), mediante una selección de muestra por muestreo no probabilístico intencional. Dicha intervención ha
consistido en una secuencia didáctica vertebrada a partir de la realidad y necesidades del contexto de aplicación,
considerando los requisitos curriculares de la etapa y teniendo en cuenta las premisas teóricas y principios de actuación
de la educación lectora, literaria e intercultural. Los resultados permiten observar la implementación de una serie de
estrategias en el aula para el aprendizaje de segundas lenguas que, partiendo de la lectura de los cuentos populares,
favorecen la inclusión, participación y motivación del alumnado. Todo ello permite la validación como ejemplo de las
elecciones metodológicas y estrategias didácticas realizadas por la docente en prácticas, atendiendo al contexto específico
de intervención educativa.