@misc{10481/103561, year = {2024}, month = {12}, url = {https://hdl.handle.net/10481/103561}, abstract = {This research article presents a case study based on the training of secondary school teachers that illustrates the educational potential of reading folktales for learning Catalan as a second language in multicultural contexts. We have elected to employ tutored action research as a qualitative research method, incorporating pre- and post-questionnaires and the implementation of an intervention within the context of a public-school classroom in Gandía (Valencia) through the use of non-probabilistic intentional sampling for sample selection. The intervention was based on a didactic sequence that addressed the specific context in which it was implemented, considered the curricular requirements of the stage in question, and took into account the theoretical premises and principles of action associated with reading, literary education, and intercultural education. The results demonstrate the implementation of a series of strategies in the classroom for the learning of second languages, based on the reading of folk tales, which facilitate the inclusion, participation, and motivation of students. These results validate the methodological choices and didactic strategies employed by the trainee teacher, considering the specific context of educational intervention.}, abstract = {El presente artículo propone un estudio de caso enmarcado en la formación del profesorado de secundaria que viene a ejemplificar las posibilidades educativas de la lectura de cuentos populares para el aprendizaje del catalán como segunda lengua en contextos multiculturales. Se ha optado por la investigación en acción tutorizada como método de investigación cualitativa, incluyendo cuestionarios pre y post y la intervención en un grupo-aula de un centro público de Gandía (Valencia), mediante una selección de muestra por muestreo no probabilístico intencional. Dicha intervención ha consistido en una secuencia didáctica vertebrada a partir de la realidad y necesidades del contexto de aplicación, considerando los requisitos curriculares de la etapa y teniendo en cuenta las premisas teóricas y principios de actuación de la educación lectora, literaria e intercultural. Los resultados permiten observar la implementación de una serie de estrategias en el aula para el aprendizaje de segundas lenguas que, partiendo de la lectura de los cuentos populares, favorecen la inclusión, participación y motivación del alumnado. Todo ello permite la validación como ejemplo de las elecciones metodológicas y estrategias didácticas realizadas por la docente en prácticas, atendiendo al contexto específico de intervención educativa.}, organization = {Ministerio de Ciencia, Innovación y Universidades PID2022-139640NB-I00}, organization = {Conselleria de Educación, Universidades y Empleo CIAICO/2023/104}, publisher = {Universidad de Málaga}, keywords = {Literary education}, keywords = {Intercultural education}, keywords = {Teacher Training}, keywords = {Folktale}, keywords = {Second language}, keywords = {Educación literaria}, keywords = {Educación intercultural}, keywords = {Formación del profesorado}, keywords = {Cuentos populares}, keywords = {Segunda Lengua}, title = {Reading folktales in second language learning in multicultural contexts: a case study in the training of secondary school teachers}, doi = {10.24310/isl.19.2.2024.19251}, author = {Ballester Roca, Josep and Méndez Cabrera, Jerónimo}, }