Revisiting Chinese English learners’ perceptions of English as a global language: A qualitative case study
Metadata
Show full item recordEditorial
Universidad de Granada
Materia
Global Englishes English as a foreign language English language teaching Ingleses Globales Inglés como lengua extranjera Enseñanza del idioma inglés
Date
2025-01-28Referencia bibliográfica
Lu, H., & Fang, F. (2025). Revisando las percepciones de los aprendices chinos de inglés sobre el inglés como lengua global: Un estudio de caso cualitativo. Porta Linguarum Revista Interuniversitaria De Didáctica De Las Lenguas Extranjeras, (43), 75–92. https://doi.org/10.30827/portalin.vi43.28778
Abstract
The increasing growth of English as an international language has resulted
in many changes in sociolinguistic realities. As a consequence, the complex sociolinguistic
landscape of the English language has led to diverse attitudes toward English as a global language
and generated various concerns and debates on how the language should be taught and
learned in various contexts. Therefore, there are calls for a pedagogical paradigm shift from
the traditional native-oriented approach to Global Englishes (GE)-informed pedagogy to
facilitate students’ communication in international settings. However, GE-informed teaching
in the English language classroom is rarely incorporated in contexts where English is used
as a foreign language (EFL). The present study employed a semi-structured interview and
student diaries to unpack Chinese university English language learners’ perceptions of GE.
Findings showed that although Chinese English learners perceived English as a linguistic
capital and held that mutual intelligibility as a goal of communication, ambivalent views on
varieties of spoken English and ownership of the English language and culture were still displayed.
The findings suggest that the ambivalent views of the studies may be influenced by
GE and the native-speakerism ideology. The study proposes the importance of incorporating
GE-informed pedagogy in the classroom and calls for a more critical approach to moving
beyond the ideology of native-speakerism in English language education. El crecimiento continuo del inglés como lengua internacional ha generado
diversos cambios en las realidades sociolingüísticas. Como resultado, el complejo panorama
sociolingüístico del inglés ha dado lugar a varias actitudes hacia el inglés como lengua
global, generando preocupaciones y debates sobre la enseñanza y el aprendizaje del idioma
en distintos contextos. Por lo tanto, se han hecho llamados a un cambio de paradigma pedagógico,
pasando del enfoque tradicional orientado al hablante nativo hacia una pedagogía
basada en Ingleses Globales (GE) para facilitar la comunicación de los estudiantes en entornos internacionales. Sin embargo, la enseñanza basada en GE en el aula de idioma inglés rara
vez se incorpora en contextos donde el inglés se utiliza como lengua extranjera (EFL). El
presente estudio utilizó entrevistas semiestructuradas y diarios de estudiantes para explorar
las percepciones de los aprendices de inglés en universidades chinas sobre GE. Los hallazgos
mostraron que, aunque los aprendices de inglés chinos percibían el inglés como un capital
lingüístico y consideraban la inteligibilidad mutua como objetivo de la comunicación, todavía
mostraban visiones ambivalentes sobre las variedades del inglés hablado y la propiedad
del idioma y la cultura inglesa. Los hallazgos también revelaron que las suposiciones detrás
de las visiones ambivalentes podrían ser Ingleses Globales y la ideología del hablante nativo.
El estudio propone la importancia de incorporar la pedagogía basada en GE en el aula y
aboga por un enfoque más crítico para ir más allá de la ideología del hablante nativo en la
educación del idioma inglés.
Collections
Related items
Showing items related by title, author, creator and subject.