Universidad de Granada Digibug
 

Repositorio Institucional de la Universidad de Granada >
1.-Investigación >
Departamentos, Grupos de Investigación e Institutos >
Departamento de Didáctica de Ciencias Experimentales >
DDCE - Artículos >

Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10481/49230

Title: Imaginarios de los profesores sobre educación ambiental. Un estudio de caso en el contexto educativo rural de Bogotá
Authors: Galvis, Carlos
Perales Palacios, Francisco Javier
Ladino, Yolanda
Issue Date: 2017
Abstract: Se describen los imaginarios que sobre educación ambiental (ea) mantienen los profesores de una institución educativa rural de Bogotá (Colombia). En la investigación, de tipo cualitativo, se utilizaron imágenes alusivas al tema ambiental siguiendo las tipologías de corrientes en ea propuestas por Sauvé (2010), para ello se aplicó una entrevista personal empleando la técnica de la Clasificación Múltiple de Ítems (cmi) (Pacheco, 1996). Los resultados muestran que los imaginarios declarados por los profesores se enmarcan principalmente en cinco categorías, las cuales fueron definidas como los aspectos más relevantes para abordar la ea. Los imaginarios descritos se comparan y vinculan en cinco de las corrientes de ea propuestas por Sauvé (2010), las que presentan correlación grupal similar en conceptos y afinidad de constructos (construcción teórica).
We describe the imaginaries about environmental education (ee) held by teachers of a rural educational institution in Bogotá (Colombia). In the research, of qualitative type, images allusive to the environmental theme were used following the typologies of currents in ee proposed by Sauvé (2010), for this purpose, a personal interview was applied using the Multiple Classification of Items (cmi in Spanish) technique (Pacheco, 1996). The results show that the imaginaries declared by the teachers are mainly framed in five categories, which were defined as the most relevant aspects to address the ee. The imaginaries described are compared and linked in five of the ee currents proposed by Sauvé (2010), which present similar group correlation in concepts and construct affinity (theoretical construction).
Publisher: Universidad Pedagógica Nacional
Keywords: Educación ambiental
Imaginarios
Profesores
Clasificación múltiple de items
Environmental education
Imaginaries
Teachers
Multiple classification of items
Bogotá (Colombia)
URI: http://hdl.handle.net/10481/49230
ISSN: 1405-8774
Rights : Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 License
Citation: Galvis, C.; Perales Palacios, F.J.; Ladino, Y. Imaginarios de los profesores sobre educación ambiental. Un estudio de caso en el contexto educativo rural de Bogotá. Entre Maestr@s, 16(58): 98-104 (2017). [http://hdl.handle.net/10481/49230]
Appears in Collections:DDCE - Artículos

Files in This Item:

File Description SizeFormat
Galvis_EducacionAmbiental.pdf259.91 kBAdobe PDFView/Open
Recommend this item

This item is licensed under a Creative Commons License
Creative Commons

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

Valid XHTML 1.0! OpenAire compliant DSpace Software Copyright © 2002-2007 MIT and Hewlett-Packard - Feedback

© Universidad de Granada