Universidad de Granada Digibug
 

Repositorio Institucional de la Universidad de Granada >
2.-Revistas >
Profesorado. Revista de Curriculum y Formación del Profesorado >
Vol._21, 4 (2017) >

Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10481/49002

Title: La pedagogía Freinet como alternativa al método tradicional de la enseñanza de las ciencias
Other Titles: Freinet pedagogy as an alternative to the traditional method of teaching science
Authors: Santaella Rodríguez, Esther
Martínez Heredia, Nazaret
Issue Date: 15-May-2017
Abstract: El presente artículo se centra en el planteamiento de las aportaciones que la pedagogía Freinet hace a la enseñanza de las ciencias. El principio básico sobre el que se sustenta es el aprendizaje experiencial, tomando siempre en consideración la cotidianidad del alumnado como fuente de enriquecimiento y de motivación en el proceso de enseñanza y aprendizaje. Para ello se parte de un acercamiento al origen de la pedagogía Freinet, vislumbrando las causas de su surgimiento en contraposición a los métodos tradicionales empleados en la escuela para el desarrollo de la enseñanza de las ciencias. A continuación se muestran los principios básicos sobre los que se sustenta la propuesta freinetiana y su vinculación con la enseñanza de las ciencias, para finalmente exponer las técnicas Freinet que directamente se relacionan con la práctica educativa orientada al aprendizaje de las ciencias.
Abstract: This report focuses on the contribution of Freinet pedagogy to the teaching of science. The basic principle on which it is based is experiential learning, in which the students' everyday lives are always taken into consideration as a source of enrichment and motivation in the teaching and learning process. First of all, this report provides an overview of the origin of Freinet pedagogy by tackling the causes of its emergence as opposed to the traditional methods used in the school to teach science. Then, it is shown the basic principles on which the Freinetian proposal is based and its connection with the teaching of science. Finally, it is shown Freinet techniques that are directly related to the educational practice focused on the learning of science.
Sponsorship: Universidad de Granada. Departamento de Didáctica y Organización Escolar. Grupo FORCE (HUM-386)
Publisher: Universidad de Granada.
Keywords: Aprendizaje experiencial
Curiosidad
Investigación del medio
Motivación
Pedagogía Freinet
Curiosity
Environment research
Experiential learning
Freinet pedagogy
Motivation
URI: http://hdl.handle.net/10481/49002
ISSN: 1138-414X
1989-639X
Rights : Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 License
Citation: Santaella Rodríguez, E.; Martínez Heredia, N. La pedagogía Freinet como alternativa al método tradicional de la enseñanza de las ciencias. Profesorado, 21(4): 359-379 (2017). [http://hdl.handle.net/10481/49002]
Appears in Collections:Vol._21, 4 (2017)

Files in This Item:

File Description SizeFormat
19.pdf887.34 kBAdobe PDFView/Open
Recommend this item

This item is licensed under a Creative Commons License
Creative Commons

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

Valid XHTML 1.0! OpenAire compliant DSpace Software Copyright © 2002-2007 MIT and Hewlett-Packard - Feedback

© Universidad de Granada