Universidad de Granada Digibug
 

Repositorio Institucional de la Universidad de Granada >
2.-Revistas >
Profesorado. Revista de Curriculum y Formación del Profesorado >
Vol. 18, 3 (2014) >

Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10481/34537

Title: Innovación metodológica basada en el aprendizaje realista: un estudio exploratorio con profesorado universitario
Other Titles: Methodological innovation -based learning realistic. An exploratory study with university faculty
Authors: Alsina, Ángel
Issue Date: 2014
Abstract: El objetivo de este estudio es analizar los factores del aprendizaje realista que contribuyen a cambiar la metodología de 23 docentes de didáctica de las matemáticas de tres universidades chilenas que participan en un programa de formación en estrategias metodológicas innovadoras. Para el análisis de los datos, que se han obtenido a través de diarios reflexivos y un cuestionario, se usa una metodología cualitativa con un diseño ex post facto. El método de comparación constante ha permitido determinar cinco meta-categorías del aprendizaje realista que favorecen la innovación metodológica: la concienciación sobre el método de enseñanza; la reflexión sistemática sobre el propio método de enseñanza; la construcción conjunta de conocimientos; el contraste entre prácticas docentes en el aula universitaria; y la reconstrucción de conocimientos. Se concluye que estos factores tienen implicaciones en la transformación de la práctica docente del profesorado de didáctica de las matemáticas, y que dichos resultados son extrapolables a otras disciplinas.
The aim of this study is to analyse the factors of realistic learning that promote the professional development of 23 university teachers of mathematics education at three Chilean universities participating in a training programme in innovative methodological strategies for the implementation of a modular curriculum aimed at the acquisition of professional competencies. The data, which were obtained through reflective diary and a questionnaire, were analysed using a qualitative method with an ex post facto design. This method of constant comparison allowed us to determine five meta-categories of realistic learning that stimulate innovation: the awareness of teaching method; systematic reflection about teaching method; the co-construction of knowledge; the contrast between teaching practices; and the reconstruction of teaching. We conclude that these factors have implications for the transformation of the teaching practices of university teachers of mathematics education, and that these results can be extrapolated to other disciplines.
Sponsorship: Grupo FORCE (HUM-386). Departamento de Didáctica y Organización Escolar de la Universidad de Granada
Publisher: Universidad de Granada
Series/Report no.: rev183COL5;183
Keywords: Aprendizaje realista y reflexivo
Profesorado de didáctica de las matemáticas
Desarrollo profesional
Innovación metodológica
Prácticas matemáticas
Realistic and reflective learning
Professors of mathematics education
Professional development
Methodological innovation
Mathematical practices
URI: http://hdl.handle.net/10481/34537
ISSN: 1138-414X
1989-639X
Rights : Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 License
Citation: Alsina, A. Innovación metodológica basada en el aprendizaje realista: un estudio exploratorio con profesorado universitario. Profesorado, 18(3): 275-291 (2014). [http://hdl.handle.net/10481/34537]
Appears in Collections:Vol. 18, 3 (2014)

Files in This Item:

File Description SizeFormat
rev183COL5.pdf393.89 kBAdobe PDFView/Open
Recommend this item

This item is licensed under a Creative Commons License
Creative Commons

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

Valid XHTML 1.0! OpenAire compliant DSpace Software Copyright © 2002-2007 MIT and Hewlett-Packard - Feedback

© Universidad de Granada