Universidad de Granada Digibug
 

Repositorio Institucional de la Universidad de Granada >
1.-Investigación >
Departamentos, Grupos de Investigación e Institutos >
Grupo: Lectura y Escritura en Español (HUM820) >
HUM820 - Artículos >

Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10481/32399

Title: Developmental dyslexia intervention framework for speech therapists
Other Titles: Marco de intervención de la dislexia evolutiva para logopedas
Authors: Jiménez-Fernández, Gracia
Defior, Sylvia
Issue Date: 22-Apr-2014
Abstract: The aim of this paper is to provide an intervention framework for speech therapists for developmental dyslexia in an educational environment. Firstly, there is a list of the main aspects which should be included in the individual intervention, such as reading fluency, phonological abilities and, in most cases, reading comprehension. The collaboration between teacher and speech therapist is essential in order for the child to overcome this learning difficulty. In this sense, in addition to the individual intervention, the speech therapist’s role also includes offering orientations for the intervention in the classroom. For this reason, secondly, this article presents some recommendations which the speech therapist can give to the teacher who has students with this learning disability. Among them, there are included some adaptations which can be carried out whilst doing daily tasks and for exams, as well as the intervention for emotional aspects which may be affected, such as selfesteem.
Este artículo tiene como objetivo proporcionar un marco de referencia para logopedas sobre la intervención psicoeducativa de la dislexia evolutiva. En primer lugar, se recogen los principales aspectos que debe incluir la intervención individual realizada por el logopeda, como son la mejora de la fluidez lectora, de las habilidades fonológicas y, en la mayoría de las ocasiones, de la comprensión lectora. Es fundamental que exista una relación de colaboración entre el logopeda y el maestro para que el niño consiga superar esta dificultad de aprendizaje, por ello, además de dicha intervención individual, el papel del logopeda también consiste en ofrecer orientaciones para la intervención en el aula. Por ello, en segundo lugar, se presentan algunas recomendaciones que puede proporcionar a los maestros de niños que presentan esta dificultad de aprendizaje. Entre ellas, se recogen algunas adaptaciones que se pueden realizar en las tareas académicas diarias y en los exámenes, así como también la intervención en los aspectos emocionales afectados, como puede ser la autoestima.
Sponsorship: This work was partially funded through research grant PSI2010-21983-C02-01 of the MINECO (Ministerio de Economia y Competitividad). It also was supported by research group HUM-820 (Junta de Andalucía).
Publisher: Universidad de Castilla La Mancha
Keywords: Dyslexia intervention
Dificultades de aprendizaje
Dislexia
Fluidez lectora
Intervención logopédica
Dyslexia
Inervention strategies
Learning disabilities
Reading fluency
URI: http://hdl.handle.net/10481/32399
Rights : Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 License
Citation: Jiménez-Fernández, G.; Defior, S. Developmental dyslexia intervention framework for speech therapists. Revista de Investigación Logopedia, 4: 48-66 (2014). [http://hdl.handle.net/10481/32399]
Appears in Collections:HUM820 - Artículos

Files in This Item:

File Description SizeFormat
110-605-1-PB.pdf482.53 kBAdobe PDFView/Open
Recommend this item

This item is licensed under a Creative Commons License
Creative Commons

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

Valid XHTML 1.0! OpenAire compliant DSpace Software Copyright © 2002-2007 MIT and Hewlett-Packard - Feedback

© Universidad de Granada