Developmental dyslexia intervention framework for speech therapists Jiménez-Fernández, Gracia Defior, Sylvia Dyslexia intervention Dificultades de aprendizaje Dislexia Fluidez lectora Intervención logopédica Dyslexia Inervention strategies Learning disabilities Reading fluency The aim of this paper is to provide an intervention framework for speech therapists for developmental dyslexia in an educational environment. Firstly, there is a list of the main aspects which should be included in the individual intervention, such as reading fluency, phonological abilities and, in most cases, reading comprehension. The collaboration between teacher and speech therapist is essential in order for the child to overcome this learning difficulty. In this sense, in addition to the individual intervention, the speech therapist’s role also includes offering orientations for the intervention in the classroom. For this reason, secondly, this article presents some recommendations which the speech therapist can give to the teacher who has students with this learning disability. Among them, there are included some adaptations which can be carried out whilst doing daily tasks and for exams, as well as the intervention for emotional aspects which may be affected, such as selfesteem. Este artículo tiene como objetivo proporcionar un marco de referencia para logopedas sobre la intervención psicoeducativa de la dislexia evolutiva. En primer lugar, se recogen los principales aspectos que debe incluir la intervención individual realizada por el logopeda, como son la mejora de la fluidez lectora, de las habilidades fonológicas y, en la mayoría de las ocasiones, de la comprensión lectora. Es fundamental que exista una relación de colaboración entre el logopeda y el maestro para que el niño consiga superar esta dificultad de aprendizaje, por ello, además de dicha intervención individual, el papel del logopeda también consiste en ofrecer orientaciones para la intervención en el aula. Por ello, en segundo lugar, se presentan algunas recomendaciones que puede proporcionar a los maestros de niños que presentan esta dificultad de aprendizaje. Entre ellas, se recogen algunas adaptaciones que se pueden realizar en las tareas académicas diarias y en los exámenes, así como también la intervención en los aspectos emocionales afectados, como puede ser la autoestima. 2014-06-30T06:22:59Z 2014-06-30T06:22:59Z 2014-04-22 info:eu-repo/semantics/article Jiménez-Fernández, G.; Defior, S. Developmental dyslexia intervention framework for speech therapists. Revista de Investigación Logopedia, 4: 48-66 (2014). [http://hdl.handle.net/10481/32399] 2174-5218 http://hdl.handle.net/10481/32399 eng http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/ info:eu-repo/semantics/openAccess Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 License Universidad de Castilla La Mancha