Developmental dyslexia intervention framework for speech therapists
Identificadores
URI: http://hdl.handle.net/10481/32399Metadatos
Afficher la notice complèteEditorial
Universidad de Castilla La Mancha
Materia
Dyslexia intervention Dificultades de aprendizaje Dislexia Fluidez lectora Intervención logopédica Dyslexia Inervention strategies Learning disabilities Reading fluency
Date
2014-04-22Referencia bibliográfica
Jiménez-Fernández, G.; Defior, S. Developmental dyslexia intervention framework for speech therapists. Revista de Investigación Logopedia, 4: 48-66 (2014). [http://hdl.handle.net/10481/32399]
Patrocinador
This work was partially funded through research grant PSI2010-21983-C02-01 of the MINECO (Ministerio de Economia y Competitividad). It also was supported by research group HUM-820 (Junta de Andalucía).Résumé
The aim of this paper is to provide an intervention framework for speech therapists for developmental dyslexia
in an educational environment. Firstly, there is a list of the main aspects which should be included in the
individual intervention, such as reading fluency, phonological abilities and, in most cases, reading
comprehension. The collaboration between teacher and speech therapist is essential in order for the child to
overcome this learning difficulty. In this sense, in addition to the individual intervention, the speech therapist’s
role also includes offering orientations for the intervention in the classroom. For this reason, secondly, this
article presents some recommendations which the speech therapist can give to the teacher who has students with
this learning disability. Among them, there are included some adaptations which can be carried out whilst doing
daily tasks and for exams, as well as the intervention for emotional aspects which may be affected, such as selfesteem. Este artículo tiene como objetivo proporcionar un marco de referencia para logopedas sobre la intervención
psicoeducativa de la dislexia evolutiva. En primer lugar, se recogen los principales aspectos que debe incluir la intervención individual realizada por el logopeda,
como son la mejora de la fluidez lectora, de las habilidades fonológicas y, en la mayoría de las ocasiones, de la comprensión lectora. Es fundamental que exista una relación
de colaboración entre el logopeda y el maestro para que el niño consiga superar esta dificultad de aprendizaje, por ello, además de dicha intervención individual,
el papel del logopeda también consiste en ofrecer orientaciones para la intervención en el aula. Por ello, en segundo lugar, se presentan algunas recomendaciones que puede proporcionar a los maestros de niños que
presentan esta dificultad de aprendizaje. Entre ellas, se recogen algunas adaptaciones que se pueden realizar en las tareas académicas diarias y en los exámenes, así
como también la intervención en los aspectos emocionales afectados, como puede ser la autoestima.