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dc.contributor.authorJiménez-Fernández, Gracia
dc.contributor.authorDefior, Sylvia
dc.date.accessioned2014-06-30T06:22:59Z
dc.date.available2014-06-30T06:22:59Z
dc.date.issued2014-04-22
dc.identifier.citationJiménez-Fernández, G.; Defior, S. Developmental dyslexia intervention framework for speech therapists. Revista de Investigación Logopedia, 4: 48-66 (2014). [http://hdl.handle.net/10481/32399]es_ES
dc.identifier.other2174-5218
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10481/32399
dc.description.abstractThe aim of this paper is to provide an intervention framework for speech therapists for developmental dyslexia in an educational environment. Firstly, there is a list of the main aspects which should be included in the individual intervention, such as reading fluency, phonological abilities and, in most cases, reading comprehension. The collaboration between teacher and speech therapist is essential in order for the child to overcome this learning difficulty. In this sense, in addition to the individual intervention, the speech therapist’s role also includes offering orientations for the intervention in the classroom. For this reason, secondly, this article presents some recommendations which the speech therapist can give to the teacher who has students with this learning disability. Among them, there are included some adaptations which can be carried out whilst doing daily tasks and for exams, as well as the intervention for emotional aspects which may be affected, such as selfesteem.es_ES
dc.description.abstractEste artículo tiene como objetivo proporcionar un marco de referencia para logopedas sobre la intervención psicoeducativa de la dislexia evolutiva. En primer lugar, se recogen los principales aspectos que debe incluir la intervención individual realizada por el logopeda, como son la mejora de la fluidez lectora, de las habilidades fonológicas y, en la mayoría de las ocasiones, de la comprensión lectora. Es fundamental que exista una relación de colaboración entre el logopeda y el maestro para que el niño consiga superar esta dificultad de aprendizaje, por ello, además de dicha intervención individual, el papel del logopeda también consiste en ofrecer orientaciones para la intervención en el aula. Por ello, en segundo lugar, se presentan algunas recomendaciones que puede proporcionar a los maestros de niños que presentan esta dificultad de aprendizaje. Entre ellas, se recogen algunas adaptaciones que se pueden realizar en las tareas académicas diarias y en los exámenes, así como también la intervención en los aspectos emocionales afectados, como puede ser la autoestima.es_ES
dc.description.sponsorshipThis work was partially funded through research grant PSI2010-21983-C02-01 of the MINECO (Ministerio de Economia y Competitividad). It also was supported by research group HUM-820 (Junta de Andalucía).es_ES
dc.language.isoenges_ES
dc.publisherUniversidad de Castilla La Manchaes_ES
dc.rightsCreative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 License
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/
dc.subjectDyslexia interventiones_ES
dc.subjectDificultades de aprendizajees_ES
dc.subjectDislexia es_ES
dc.subjectFluidez lectoraes_ES
dc.subjectIntervención logopédicaes_ES
dc.subjectDyslexia es_ES
dc.subjectInervention strategieses_ES
dc.subjectLearning disabilities es_ES
dc.subjectReading fluencyes_ES
dc.titleDevelopmental dyslexia intervention framework for speech therapistses_ES
dc.title.alternativeMarco de intervención de la dislexia evolutiva para logopedases_ES
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/articlees_ES
dc.rights.accessRightsinfo:eu-repo/semantics/openAccesses_ES


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