Universidad de Granada Digibug
 

Repositorio Institucional de la Universidad de Granada >
2.-Revistas >
PNA (Revista de Investigación en Didáctica de la Matemática) >
Volumen 5 >

Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10481/14598

Title: Las prácticas de justificación en el aula de matemáticas
Other Titles: Justification practices in the mathematics classroom
Authors: Rigo, Mirela
Rojano, Teresa
Pluvinage, François
Issue Date: 1-Mar-2011
Abstract: En este artículo se exponen los resultados parciales de un estudio centrado en el análisis del papel que juega el convencimiento en la construcción del conocimiento matemático que se da en el aula. Se describen los resultados de una investigación empírica, centrada en el análisis de un estudio de caso longitudinal, en el que se examinan las prácticas de justificación y promoción de convencimiento a las que sistemáticamente recurre una profesora de sexto grado de primaria. Además de describir los patrones de racionalidad identificados en las clases observadas, se muestra que en el aula pueden converger, en un mismo recorrido discursivo, argumentos por razones y argumentaciones por motivos y que estas justificaciones son acumulativas, suelen ser implícitas, tienen límites borrosos y carecen de una estructura lineal.
The paper contains the partial outcomes of a study focused on analyzing the role played by convincingness in building mathematical knowledge in the classroom setting. The paper describes the findings of an empirical study that is centered on the analysis of a longitudinal case study, in which we analyze the justification practices and convincingness promotion systematically resorted to by a sixth-grade elementary school teacher. In addition to describing the patterns of rationality identified in the classes observed, this paper serves to show that in the classroom setting, reasons-based arguments and motive-based lines of argument can converge within one discursive path. Consequently the justifications are cumulative, apt to be implicit, with blurred outer borders and lack a linear structure.
Publisher: Grupo de Investigación Didáctica de la Matemática: Pensamiento Numérico, (FQM-193)
Series/Report no.: PNA;5(3)
Keywords: Convencimiento
Patrones
Prácticas de justificación
Prueba de matemáticas
Racionalidad
Convincigness
Justification practices
Mathematics test
Patterns
Rationality
URI: http://hdl.handle.net/10481/14598
ISSN: 1887-3987
Rights : Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 License
Citation: Rigo, M., Rojano, T. y Pluvinage, F. (2011). Las prácticas de justificación en el aula de matemáticas. PNA, 5(3), 93-103.
Appears in Collections:Volumen 5

Files in This Item:

File Description SizeFormat
PNA 5(3) 2.pdf667.85 kBAdobe PDFView/Open
Recommend this item

This item is licensed under a Creative Commons License
Creative Commons

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

Valid XHTML 1.0! OpenAire compliant DSpace Software Copyright © 2002-2007 MIT and Hewlett-Packard - Feedback

© Universidad de Granada