Instrumental color measurements of automotive samples with convex cylindrical curvatures under diffuse lighting
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Melgosa Latorre, Manuel; Rodríguez-Pulido, Francisco José; Gómez Robledo, Luis; Tejada Casado, María de la Natividad; Bermejo Román, Ruperto; Murillo, M. A.; Heredia Mira, Francisco JoséEditorial
Sociedad Española de Óptica
Materia
Color difference Solid and effect color curved sample automotive sample Diferencia de color color sólido y de efecto muestra curvada carrocería
Date
2024Referencia bibliográfica
Melgosa, M., Rodríguez-Pulido, F. J., Gómez-Robledo, L., Tejada-Casado, M., Bermejo, R., Murillo, M. A., & Heredia, F. J. (2024). Instrumental color measurements of automotive samples with convex cylindrical curvatures under diffuse lighting. Óptica pura y aplicada, 57(1). https://doi.org/10.7149/OPA.57.1.51166
Sponsorship
MCIN/AEI/10.13039/501100011033 PID2022-138031NB-I00, PID2019-107816GB-I00; “FEDER Una manera de hacer Europa”Abstract
Although car bodies often have curved surfaces sprayed with solid or effect colors, instrumental color
measurements of these surfaces are usually carried out on flat samples with multi-angle
spectrophotometers. We used a DigiEye® instrument, equipped with diffuse lighting, to measure color
in different areas on the surface of 22 car body samples (105 mm wide x 148 mm high), 10 with solid
colors and 12 with effect colors. Each measured sample had 5 convex cylindrical curvatures with radii
ranging from 50.4 mm to infinity (flat sample). On the average, color variations are 3-4 times greater
in the effect samples than in the solid samples, as deduced from measurements in 27 mm x 36 mm
rectangles and circular areas of 8 mm in diameter 32 mm apart. For solid color pairs, the color
differences between analogous regions of 8 mm diameter were very similar (standard deviations
below 0.2 CIELAB units). For samples pairs with solid colors there was a high linear correlation
(r>0.95) between the color differences measured with DigiEye® at 8 mm diameter analogous regions
and BYK-mac measurements with 45°/110° geometry, but for color pairs with effect colors the linear
correlation between measurements with these two instruments was always very low (r<0.5). Aunque las carrocerías de los coches suelen ser superficies curvadas pintadas con colores
sólidos o de efecto, las medidas instrumentales del color de estas superficies se suelen realizar sobre
muestras planas con espectrofotómetros multiángulo. Hemos utilizado un DigiEye®, equipado con
iluminación difusa, para medir el color en diferentes zonas sobre la superficie de 22 muestras de
carrocerías de coches (105 mm ancho x 148 mm alto), 10 con colores sólidos y 12 con colores de efecto.
Cada muestra medida tenía 5 curvaturas cilíndricas convexas con radios comprendidos entre 50.4 mm
e infinito (muestra plana). Las variaciones de color son 3-4 veces mayores en las muestras de efecto
respecto a las sólidas, según se deduce de medidas en rectángulos de 27 mm x 36 mm y en zonas
circulares de 8 mm de diámetro separadas entre sí 32 mm. Para pares con colores sólidos las
diferencias de color entre regiones análogas de 8 mm de diámetro son muy similares (desviaciones
típicas inferiores a 0.2 unidades CIELAB). Para pares de muestras con colores sólidos hay una alta
correlación lineal (r>0.95) entre las diferencias de color medidas con DigiEye® en zonas análogas de 8
mm de diámetro y las medidas de BYK-mac con geometría 45°/110°, pero para pares con colores de
efecto la correlación lineal entre las medidas de ambos instrumentos es siempre muy baja (r<0.5).
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