@misc{10481/96447, year = {2024}, url = {https://hdl.handle.net/10481/96447}, abstract = {Although car bodies often have curved surfaces sprayed with solid or effect colors, instrumental color measurements of these surfaces are usually carried out on flat samples with multi-angle spectrophotometers. We used a DigiEye® instrument, equipped with diffuse lighting, to measure color in different areas on the surface of 22 car body samples (105 mm wide x 148 mm high), 10 with solid colors and 12 with effect colors. Each measured sample had 5 convex cylindrical curvatures with radii ranging from 50.4 mm to infinity (flat sample). On the average, color variations are 3-4 times greater in the effect samples than in the solid samples, as deduced from measurements in 27 mm x 36 mm rectangles and circular areas of 8 mm in diameter 32 mm apart. For solid color pairs, the color differences between analogous regions of 8 mm diameter were very similar (standard deviations below 0.2 CIELAB units). For samples pairs with solid colors there was a high linear correlation (r>0.95) between the color differences measured with DigiEye® at 8 mm diameter analogous regions and BYK-mac measurements with 45°/110° geometry, but for color pairs with effect colors the linear correlation between measurements with these two instruments was always very low (r<0.5).}, abstract = {Aunque las carrocerías de los coches suelen ser superficies curvadas pintadas con colores sólidos o de efecto, las medidas instrumentales del color de estas superficies se suelen realizar sobre muestras planas con espectrofotómetros multiángulo. Hemos utilizado un DigiEye®, equipado con iluminación difusa, para medir el color en diferentes zonas sobre la superficie de 22 muestras de carrocerías de coches (105 mm ancho x 148 mm alto), 10 con colores sólidos y 12 con colores de efecto. Cada muestra medida tenía 5 curvaturas cilíndricas convexas con radios comprendidos entre 50.4 mm e infinito (muestra plana). Las variaciones de color son 3-4 veces mayores en las muestras de efecto respecto a las sólidas, según se deduce de medidas en rectángulos de 27 mm x 36 mm y en zonas circulares de 8 mm de diámetro separadas entre sí 32 mm. Para pares con colores sólidos las diferencias de color entre regiones análogas de 8 mm de diámetro son muy similares (desviaciones típicas inferiores a 0.2 unidades CIELAB). Para pares de muestras con colores sólidos hay una alta correlación lineal (r>0.95) entre las diferencias de color medidas con DigiEye® en zonas análogas de 8 mm de diámetro y las medidas de BYK-mac con geometría 45°/110°, pero para pares con colores de efecto la correlación lineal entre las medidas de ambos instrumentos es siempre muy baja (r<0.5).}, organization = {MCIN/AEI/10.13039/501100011033 PID2022-138031NB-I00, PID2019-107816GB-I00}, organization = {“FEDER Una manera de hacer Europa”}, publisher = {Sociedad Española de Óptica}, keywords = {Color difference}, keywords = {Solid and effect color}, keywords = {curved sample}, keywords = {automotive sample}, keywords = {Diferencia de color}, keywords = {color sólido y de efecto}, keywords = {muestra curvada}, keywords = {carrocería}, title = {Instrumental color measurements of automotive samples with convex cylindrical curvatures under diffuse lighting}, doi = {10.7149/OPA.57.1.51166}, author = {Melgosa Latorre, Manuel and Rodríguez-Pulido, Francisco José and Gómez Robledo, Luis and Tejada Casado, María de la Natividad and Bermejo Román, Ruperto and Murillo, M. A. and Heredia Mira, Francisco José}, }