A rubric model to analyse CLIL textbooks in Primary Education
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Universidad de Granada
Materia
CLIL Bilingual programme Textbooks Primary education Rubric AICLE Programa bilingüe Libro de texto Educación Primaria Rúbrica
Fecha
2024-01-31Referencia bibliográfica
Ornia Noriega, A., Fernández Costales, A., & Herce Sánchez, F. (2024). A rubric model to analyse CLIL textbooks in Primary Education. Porta Linguarum An International Journal of Foreign Language Teaching and Learning, (41), 259–277. https://doi.org/10.30827/portalin.vi41.27547
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Principado de AsturiasResumen
The implementation of Content and Language Integrated Learning (CLIL) in Primary Education requires efficient planning, in which materials and resources play a paramount role. In fact, research in the field has brought to the fore that teachers consistently identify the lack of specific materials and resources as a major difficulty in their classes. Strikingly, CLIL materials and resources have received scant scholarly attention so far, even though many teachers complain about the quality of CLIL textbooks. This study presents the results of the analysis of CLIL textbooks used in Primary Education in the bilingual programme, of the Principality of Asturias. The research tool was a rubric designed ad-hoc to gather information on the organization, methodology and integration of the 4Cs framework of the textbooks. The results of the content analyses report evidence on the adequacy of CLIL textbooks to the methodological principles which characterise this approach, also providing teachers with an efficient and practical tool for the selection of their most adequate textbook according to their educational context. La implementación del Aprendizaje Integrado de Contenidos y Lenguas Extranjeras (AICLE) requiere de una planificación eficaz, en la cual los materiales y recursos juegan un papel importante. De hecho, la investigación en este campo señala que el profesorado identifica la escasez de materiales y recursos de AICLE como una de las principales dificultades en sus clases. Sorprendentemente, los materiales y recursos de AICLE han recibido escasa atención, a pesar de que los docentes reconocen la escasa calidad de muchos libros de texto. El presente artículo incluye los resultados análisis de libros AICLE utilizados en educación primaria en el programa bilingüe del Principado de Asturias. El instrumento de recogida de información fue una rúbrica de evaluación ad-hoc con la que registrar información acerca de la organización, metodología e integración del marco de las 4Cs de los libros. Los resultados obtenidos proporcionan información precisa sobre la adecuación de los libros de texto AICLE a los principios metodológicos característicos de este enfoque, facilitando también al profesorado un instrumento práctico y eficaz para su uso propio de cara a la selección del libro de texto que más se ajuste a su contexto educativo.