A critical look at Adventure Education programs
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Universidad Católica de Murcia
Materia
Outdoor adventure education Adventure learning Experiential learning
Fecha
2023-12-26Referencia bibliográfica
González Melero, E., Baena Extremera, A., & Sánchez Fuentes, J.A. (2023). A critical look at Adventure Education programs. Cultura, Ciencia y Deporte, 18(58), 3-25. [https://doi.org/10.12800/ccd.v18i58.2121]
Resumen
Programs based on Adventure Education models are
increasingly applied in schools, thanks, among other
reasons, to the inclusion of physical activity in the natural
environment as a compulsory part of current educational
legislation. Scientific literature has demonstrated over the
years the wide-ranging benefits that these educational
models offer students in terms of personal aspects,
social aspects, health and the habit of staying active,
among others. For a better application of this model, it is
necessary to identify the different existing programs that
use “adventure” as a means to educate and, through this,
select the most appropriate model for the target group,
available space and opportunities. For all these reasons,
the aim of the present study was to analyze and compare
the characteristics of the best known and most widely
used Adventure Education models on the international
scene, highlighting those most widely used in Spain.
For the elaboration of this work, the models addressed
were: outdoor adventure education, adventure learning,
experiential learning, challenge rope courses, adventure
pedagogy and adventure education. Following analysis
of each of these educational models, it is concluded that
for correct educational application knowledge is required
about the way in which each typology should be applied, as
well as the differential benefits they produce. Los programas basados en modelos de Educación de Aventura
son cada vez más aplicados en los centros educativos,
gracias entre otras razones, a la inclusión de la actividad
física en el medio natural como parte obligatoria en la
actual legislación educativa. La literatura científica ha demostrado
a lo largo de los años los amplios beneficios que
estos modelos educativos ofrecen a los estudiantes a nivel
personal, social, en la salud y en el hábito por mantenerse
activos, entre otros. Para una mejor aplicación de este
modelo, es necesario conocer los diversos programas que
existen y que usan “la aventura” como medio para educar y
así seleccionar el más apropiado para el grupo con el que
se trabaja, el espacio del que se dispone y las posibilidades
que ofrece. Por todo ello, el objetivo del presente estudio
ha sido analizar y comparar las características de los modelos
de Educación de Aventura más conocidos y trabajados
en el panorama internacional, destacando aquellos más
empleados en España. Para la elaboración de este trabajo,
los modelos abordados han sido: outdoor adventure education,
adventure learning, experiential learning, challenge
rope courses, pedagogía de aventura y el adventure education.
Tras un análisis de cada uno de estos modelos educativos,
se concluye la importancia y necesidad de conocer
cómo aplicar cada tipología, así como los beneficios que
producen de forma diferenciada, para una correcta aplicación
educativa.