Enhancing response-ability through transnational women authors’ short stories in EFL: a didactic proposal with future Primary School teachers
Metadatos
Mostrar el registro completo del ítemFecha
2024-04-29Referencia bibliográfica
Recchioni, VP (2024). Enhancing response-ability through transnational women authors’ short stories in EFL: a didactic proposal with future Primary School teachers. REIDOCREA, 13(16), 213-225.
Patrocinador
Universidad de GranadaResumen
Abstract: This contribution aims at fostering ‘response-ability’ in the class of English as a Foreign Language (EFL) with undergraduate education students. In the practices described in this work, we enhance students’ communicative competence in the FL through a ‘response-able pedagogy’ where students engage with global issues from their local position. By working on short stories by transnational women authors, students address social issues as cross-curricular contents, especially gender equality. This paper offers a detailed didactic proposal which has been put forward at the University of Granada (Spain) in the Degree in Primary Education and in the Double Degree in Primary Education and Physical Education and Sports Sciences. The procedure and materials are specified, and students’ opinions are discussed. This practice illustrates that future teachers can address social issues in EFL through literature by making the corresponding adaptations to the young age of their students. Resumen: El presente artículo tiene como objetivo fomentar la ‘responsabilidad’ en la clase de inglés como Lengua Extranjera (LE) con estudiantes universitarios de educación. En las prácticas que se describen en este trabajo, fomentamos la competencia comunicativa del alumnado en la LE a través de una ‘pedagogía responsable’ donde el alumnado se compromete con problemáticas globales desde su posición local. Al trabajar con cuentos cortos de escritoras transnacionales el alumnado aborda temáticas sociales como contenidos transversales, especialmente la igualdad de género. Este artículo detalla una propuesta didáctica que se ha realizado en la Universidad de Granada (España) en el Grado en Educación Primaria y en el Doble Grado en Educación Primaria y Ciencias de la Actividad Física y el Deporte. Se especifican tanto los materiales como el procedimiento y se analizan las opiniones del alumnado. Esta práctica ejemplifica que los futuros docentes pueden abordar temáticas sociales en inglés como LE a través de la literatura haciendo las correspondientes adaptaciones a la corta edad del alumnado.