Psychometric properties of the Teaching Competence Assessment Scale in Mathematics. Satisfaction and academic performance prediction model
Metadatos
Mostrar el registro completo del ítemAutor
Fernández Baños, Raúl; Machado Parra, Juan Pablo; Arrayales‑Millán, Emilio; Baena Extremera, AntonioEditorial
Universidad de Almeria
Materia
Teaching competencies Validation Math Satisfaction Academic performance Competencias docentes Validación Matemáticas Satisfacción Rendimiento académico
Fecha
2023-08-21Referencia bibliográfica
Baños, R., Machado-Parra, J.P., Arrayales-Millán, E.M., & Baena-Extremera, A. (2023). Psychometric properties of the Teaching Competence Assessment Scale in Mathematics. Satisfaction and academic performance prediction model. Espiral. Cuadernos del Profesorado, 16(33), 1-13. [https://doi.org/10.25115/ecp.v16i33.9369]
Patrocinador
Secretary of Public Education of Mexico (identification number: 431/569/E)Resumen
The purposes of this study were: (i) to provide reliability and validity evidence regarding the Teaching Competence Questionnaire for the Math class in the Mexican context; (ii) to analyze factorial invariance according to sex in the Teaching Competence Questionnaire; (iii) to study the relationship among student perceptions of Math teaching competencies, satisfaction with school, and academic performance. A sample was selected from the total number of third-grade secondary school Mexican students. The prediction model showed that the students’ perception of their Math teachers’ competence does predict satisfaction with Math class, as well as their academic performance in Math Los objetivos de este estudio fueron: (i) proporcionar evidencia de confiabilidad y validez del Cuestionario de Competencias Docentes para la clase de Matemáticas en el contexto mexicano; (ii) analizar la invariancia factorial según sexo en el Cuestionario de Competencia Docente; (iii) estudiar la relación entre las percepciones de los estudiantes sobre las competencias de enseñanza de Matemáticas, la satisfacción con la escuela y el rendimiento académico. Se seleccionó una muestra del total de estudiantes mexicanos de tercer grado de secundaria. El modelo de predicción mostró que la percepción de los estudiantes sobre la competencia de sus profesores de Matemáticas sí predice la satisfacción con la clase de Matemáticas, así como su rendimiento académico en Matemáticas