Qualitative insights and a first evaluation tool for teaching with cognitive discourse function: “comparing” in the CLIL science classroom
Metadatos
Mostrar el registro completo del ítemAutor
Gerns, PilarEditorial
Universidad de Granada
Materia
CLIL Cognitive discourse function (CDF) Comparing Qualitative study Assessment AICLE Funciones cognitivas del discurso (FCD) Comparar Estudio cualitativo Evaluación
Fecha
2023-06-27Referencia bibliográfica
Gerns, P. (2023). Análisis cualitativo y propuesta de evaluación para una enseñanza con funciones cognitivas del discurso: “comparar” en el aula AICLE de ciencias. Porta Linguarum Revista Interuniversitaria De Didáctica De Las Lenguas Extranjeras, (40), 161–179. https://doi.org/10.30827/portalin.vi40.26619
Resumen
In CLIL research, Dalton-Puffer’s recent construct of the Cognitive Discourse
Function (CDF) (2013) - a taxonomy of seven cognitively and linguistically defined academic
operations (such as “explain” or “define”) - is now gaining increased attention as a
useful tool to make the question of integration of language and content more tangible and
operational.
However, little is known about these functions’ specific nature, their teachability, their possible
impact on students’ L2 content learning and their assessment. This paper aims to address
these questions by focusing on one CDF in the CLIL science context, the CDF of “comparing”,
a subtype of “classifying”.
The objective of this article is twofold. First, it provides a developed account of the CDF
of “comparing” based on previous research, illustrated by qualitative insights from a study
in which secondary students learned science through an explicitly CDF-based teaching approach,
using representative pre- and post-test examples. Second, building on this enhanced
understanding of the CDF, it presents an evaluation tool for assessing students’ CDF-based
content performance.
The discussion compares this analysis with previous research and outlines the advantages
of an explicit CDF-teaching approach to help students significantly display their subject
contents in a more complete, precise, and explicit way. En AICLE se está empezando a prestar atención al marco de las funciones
cognitivas del discurso (FCD) (Dalton-Puffer, 2013), una taxonomía compuesta por siete
operaciones académicas (como “explicar” o “definir”), que resulta útil para concretar la integración
de contenidos y lenguas.
Sin embargo, poco se sabe sobre la naturaleza específica de estas funciones, cómo se pueden
enseñar y evaluar y su impacto en el aprendizaje de contenidos. Este artículo se centra en una
FCD (“comparar”, un subtipo de “clasificar”) en el aula AICLE de ciencias.
En primer lugar, se ofrece un análisis de esta FCD basado en investigaciones previas, que se
ilustra con ejemplos cualitativos de un estudio en el que un grupo de alumnos de ciencias de
Educación Secundaria recibió una enseñanza explícitamente basada en esta En segundo lugar, a partir de esta interpretación de la FCD “comparar”, se ofrece una herramienta
para evaluar cómo los alumnos presentaron sus contenidos de clase desde el enfoque
de las FCD.
En la discusión se compara este análisis con investigaciones previas y se señalan las ventajas
de una enseñanza explícita con FCD para que los estudiantes presenten los contenidos de
clase de manera más completa, precisa y explícita.