Washback on speaking and spoken interaction: teachers’ perceptions in the French as an additional language classroom
Metadatos
Mostrar el registro completo del ítemEditorial
Universidad de Granada
Materia
Assessment Washback French as an additional language Teachers' perceptions Evaluación Washback Francés como lengua adicional Expresión oral Percepción del profesorado
Fecha
2023-06-27Referencia bibliográfica
Cañada Pujols, M. D., & Milà-Garcia, A. (2023). Washback on speaking and spoken interaction: teachers’ perceptions in the FAL classroom. Porta Linguarum An International Journal of Foreign Language Teaching and Learning, (40), 25–39. https://doi.org/10.30827/portalin.vi40.21814
Resumen
The increasing importance of tests in society raises questions about their
impact on teaching and learning situations, and washback is precisely concerned with the
effects they can have on teaching materials and classroom management. Although research
in washback is extensive, there are languages that have not received much attention, such as
French. Using a corpus of interviews, we study the influence that a standardised exam at the
end of the B1 level in Escoles Oficials d’Idiomes (EOI) in Catalonia (Spain) has on teachers’
practices, particularly concerning oral activities. Although most of the teachers believe that
their focus is still on teaching rather than testing, the interviews reveal that they may attach
more importance to the exam than they realise. Moreover, they seem particularly concerned
with the format of the spoken exam, the communicative nature of which they consider questionable.
The results of this qualitative analysis further the knowledge of the role of washback
in the teaching of additional languages. La importancia que ha adquirido la certificación de conocimientos en la sociedad
actual lleva a plantearse su repercusión en las situaciones de enseñanza/aprendizaje,
y el concepto de washback se refiere precisamente a los efectos que los exámenes pueden
tener en los contextos formativos. Aunque la investigación sobre el washback es considerable,
su efecto en el caso del francés todavía ha recibido poca atención. A partir de un corpus
de entrevistas, estudiamos la incidencia de un examen estandarizado al final del nivel B1
en las Escuelas Oficiales de Idiomas (EOI) de Cataluña en las prácticas del profesorado,
especialmente en lo que se refiere a las actividades de expresión oral. Aunque la mayoría
de las y los docentes creen que su objetivo sigue siendo la enseñanza de la lengua y no los
exámenes, las entrevistas revelan que le otorgan más importancia de lo que creen. Además,
están especialmente preocupados por el formato del examen oral, cuya naturaleza comunicativa
consideran cuestionable. Los resultados de este análisis cualitativo ahondan en el
conocimiento actual en torno al efecto del washback en la enseñanza y aprendizaje de las
lenguas adicionales.