New genres and new approaches: Teaching and assessing product pitches from a multimodal perspective in the ESP classroom
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Universidad de Granada
Materia
Product Pitch (PP) Multimodal awareness Multimodal assessment Scaffolding Teaching-learning cycle Percepción de la multimodalidad Evaluación multimodal Apoyo Ciclo de enseñanza-aprendizaje
Date
2022-06-01Referencia bibliográfica
Edo MarzáN., & Fortanet GómezI. (2022). New genres and new approaches: teaching and assessing product pitches from a multimodal perspective in the ESP classroom. Porta Linguarum Revista Interuniversitaria De Didáctica De Las Lenguas Extranjeras, (38), 65-81. [https://doi.org/10.30827/portalin.vi38.21621]
Sponsorship
Ministry of Science, Innovation and Universities of the Spanish Government (grant number PGC2018-094823-B-I00); Research Promotion Plan at Universitat Jaume I (Spain) (grant ID: UJI-B2020-09)Abstract
One of the most innovative genres in today’s business communication is the
product pitch (PP), mainly characterised by its multisemiotic nature (Daly & Davy, 2016),
which makes it essential to take a multimodal approach to the analysis and teaching of this
genre (Tamarit & Skorczynska, 2014; Valeiras-Jurado, 2017). However, despite the increasing
importance of this oral genre in the business field, little research has been conducted on
the teaching of PPs to business ESP students. The purpose of this paper is therefore to present
an innovative pedagogical model consisting of a learner-led genre-based pedagogy based on
a teaching-learning cycle that fosters critical thinking and multimodal awareness (Querol-Jullián
& Fortanet-Gómez, 2019). Following the four stages of the cycle proposed, and with
the constant scaffolding of the lecturer in the initial stages, a group of tertiary business students
were requested to decode the multimodal ensembles of a YouTube PP to subsequently
create their own PPs. These samples were assessed multimodally by the rest of the class
(peer review) and by the teacher using an “all-mode-inclusive” rubric. This innovative pedagogical
approach to a new genre increased students’ motivation and multimodal awareness,
surpassing the traditionally exclusively language-bound teaching and assessment of ESP. Uno de los géneros más innovadores de la comunicación empresarial actual
es el denominado “Product Pitch” (PP), caracterizado sobre todo por su naturaleza multisemiótica
(Daly & Davy, 2016), que precisa un enfoque multimodal para su análisis y enseñanza
(Tamarit &S korczynska, 2014; Valeiras-Jurado, 2017). Sin embargo, es escasa la
investigación sobre la enseñanza de los PPs a estudiantes de inglés empresarial. El objetivo
de este artículo es presentar un modelo pedagógico innovador basado en el estudio del género
y dirigido por el propio aprendiz que se desarrolla en torno a un ciclo de enseñanza
y aprendizaje que promueve el pensamiento crítico y la percepción de la multimodalidad (Querol-Julián & Fortanet-Gómez, 2019). Siguiendo las cuatro etapas del ciclo propuesto
y con la ayuda constante del profesor, un grupo de estudiantes de negocios decodificó las
agrupaciones multimodales de un PP de YouTube para posteriormente crear sus propios PP,
que fueron evaluados desde el punto de vista multimodal por el resto de la clase (evaluación
por pares) y por la profesora utilizando una rúbrica que incluye todos los modos. Este enfoque
pedagógico innovador de un nuevo género aumentó la motivación de los estudiantes, así
como su percepción multimodal, superando la enseñanza y la evaluación del inglés especializado
exclusivamente centrada en el lenguaje.