Literatura científica y mapas mentales: una práctica docente desde los clásicos de la sociología del trabajo
Metadata
Show full item recordEditorial
GKA Ediciones
Materia
University teaching Sociology reading Scientific literature Mind map Teaching Practice Critical Sociology of Work Docencia universitaria Lectura sociológica Literatura científica Mapas mentales Práctica docente Reflexion critica Sociología del trabajo
Date
2022-12-12Referencia bibliográfica
Barros Rodríguez, F. ., & Rodríguez Guzmán, C. . (2022). Scientific literature and mind maps: a teaching practice from the classics of the Sociology of Work. HUMAN REVIEW. International Humanities Review / Revista Internacional De Humanidades, 11(Monográfico), 1–14. [https://doi.org/10.37467/revhuman.v11.3929]
Abstract
The paper presents a teaching experience implemented in two Sociology of Work courses at two Spanish universities. The teaching practice consists of the leisurely, reflective and critical reading of a classic text of the Sociology of Work, after which the students must prepare a mind map, that is, a graphic representation in which ideas are schematically organized and associated. The analysis of the students’ responses to a questionnaire allows us to affirm that the practice of mind maps is a creative, visual and useful method of synthesizing and memorizing a classic sociological text. El artículo presenta una experiencia docente implementada en dos asignaturas de Sociología del Trabajo de dos universidades españolas. La práctica docente consiste en la lectura pausada, reflexiva y crítica de un texto clásico de la Sociología del Trabajo, tras la cual los estudiantes deben elaborar un mapa mental, esto es, una representación gráfica en la que esquemáticamente se organizan y asocian ideas. El análisis de las respuestas de los estudiantes a un cuestionario permite afirmar que la práctica de los mapas mentales es un método creativo, visual y útil de sintetizar y memorizar un texto sociológico clásico.