Reading Interest and the Promotion of Writing and Creativity in Secondary and High Schools through Narrative Hyperfiction
Metadatos
Afficher la notice complèteEditorial
Universidad de Málaga
Materia
Hypertext Creativity ICT Reading Interest Writing Hipertexto Creatividad TIC Interés lector Escritura
Date
2022-12-13Referencia bibliográfica
Cantero Sandoval, M. A., & Morales Moreno, J. E. (2022). El interés lector y el fomento de la escritura y de la creatividad en Secundaria y Bachillerato a través de la hiperficción narrativa. Investigaciones Sobre Lectura, 2(17). [https://doi.org/10.24310/isl.vi18.15142]
Résumé
This article analyzes the impact that the elaboration of a narrative hyperfiction in the classroom has on reading interest,
creativity, and the promotion of writing in secondary and high school students. For this purpose, six control groups and
six experimental groups were formed: the former wrote a story in a word processor; the latter, a hyper-story in social
networks, following a hyperfiction model proposed by their teachers. From their work and a series of subsequent tests, it
was possible to determine to what extent they improved certain basic skills and competencies in the subject of Spanish
Language and Literature: reading comprehension, reading motivation, creativity, written expression, and communicative
competence. En este artículo se analiza el impacto que la elaboración en el aula de una hiperficción narrativa tiene en el interés lector,
en la creatividad y en la promoción de la escritura en alumnos de Secundaria y Bachillerato. Para ello, se formaron seis
grupos de control y seis experimentales: los primeros escribieron una historia en un procesador de texto; los segundos,
una hiperhistoria en redes sociales, siguiendo un modelo de hiperficción planteado por los docentes. A partir de sus
trabajos y de una serie de pruebas posteriores, se pudo determinar en qué medida mejoraron ciertas habilidades y
competencias básicas en la materia de Lengua Castellana y Literatura: comprensión lectora, motivación lectora,
creatividad, expresión escrita y competencia comunicativa.