An Exploration of the Intervention of Individual and Contextual Variables in the Reading Motivation of Preadolescent Students
Metadatos
Mostrar el registro completo del ítemEditorial
Universidad de Málaga
Materia
Self-concept in reading Primary Education Reading habits Reading motivation Autoconcepto lector Educación Primaria Hábitos de lectura Motivación lectora
Fecha
2022-12-15Referencia bibliográfica
Tabernero Sala, R. M., Campos Bandrés, I. O., & Briz Villanueva, E. (2022). Exploración de la intervención de variables individuales y contextuales en la motivación lectora del alumnado preadolescente . Investigaciones Sobre Lectura, 2(17). [https://doi.org/10.24310/isl.vi18.14656]
Patrocinador
(RTI2018-093825-B-I00) Ministry of Science, Innovation and Universities of the Government of SpainResumen
Over the last decades, several studies have pointed out the relevance of reading motivation as a predictor of the
development of reading skills and habits among the younger population. We present quantitative research using an
exploratory ex post facto design with 310 students in 4th, 5th, and 6th grade in primary education to provide a new
perspective in the study of this construct in the Spanish educational environment, with the following objectives: 1) to
analyze the possible differences in the reading motivation rates of pre-adolescent students according to their reading selfconcept;
2) to explore the influence of the family as a literacy context on the students’ level of reading motivation; and
3) to explore the relationship between the students’ reading habits in their free time and their level of reading motivation.
The results show the presence of significant differences according to the students’ reading self-concept as well as their
perception regarding the reading habits of their parents or adult caregivers, with higher reading motivation among those
who consider themselves better readers and among those who perceive a more solid reading habit in their adult referents.
Likewise, significant differences were found according to the variables associated with the students’ reading habits,
confirming the existence of a link between the students’ level of reading motivation and the frequency and amount of
reading they do in their free time. From the results obtained, the importance of the family environment as a literacy context
and the need to reinforce students’ positive perceptions of the potential development of their reading skills are essentially
extracted. Durante las últimas décadas, diversos estudios han destacado la relevancia de la motivación lectora como factor predictor del desarrollo
de la competencia y el hábito lector entre la población más joven. Con el objetivo de aportar una nueva perspectiva en el estudio de
este constructo en el ámbito educativo español, se presenta una investigación cuantitativa bajo diseño exploratorio ex post facto con
310 estudiantes de 4º, 5º y 6º curso de Educación Primaria y los siguientes objetivos: 1) analizar las posibles diferencias en el índice
de motivación lectora del alumnado preadolescente en función de su autoconcepto lector; 2) explorar la influencia de la familia como
contexto alfabetizador en el nivel de motivación lectora del alumnado; 3) explorar la relación entre los hábitos de lectura del alumnado
en su tiempo libre y su nivel de motivación lectora. Los resultados evidencian la presencia de diferencias significativas en función del
autoconcepto lector del alumnado, así como de su percepción sobre el hábito lector de sus progenitores o adultos cuidadores, con una
motivación lectora más elevada entre quienes se consideran mejores lectores y entre quienes perciben un hábito lector más sólido en
sus referentes adultos. Asimismo, se encuentran diferencias significativas en función de las variables asociadas a los hábitos de lectura
del alumnado, con la confirmación de la existencia de una asociación entre el nivel de motivación lectora del alumnado y la frecuencia
y cantidad de lecturas que realiza en su tiempo libre. De los resultados obtenidos se extrae fundamentalmente la importancia del entorno
familiar como contexto alfabetizador y la necesidad de reforzar en el alumnado una visión positiva sobre el desarrollo potencial de sus
habilidades lectoras.





