“You feel a little bit embarrassed, but you get over it”: EFL students’ beliefs and emotions about speaking
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Diert Boté, IratiEditorial
Universidad de Granada
Materia
Language learners' beliefs Language learners' emotions Foreign language speaking Communicative language teaching Positive psychology Creencias del aprendiz Emociones del aprendiz Producción oral en lengua extranjera Método comunicativo Psicología positiva
Fecha
2022-01-12Referencia bibliográfica
Diert-BotéI. (2022). “You feel a little bit embarrassed, but you get over it”: EFL students’ beliefs and emotions about speaking. Porta Linguarum Revista Interuniversitaria De Didáctica De Las Lenguas Extranjeras, (37), 143-160. [https://doi.org/10.30827/portalin.vi37.15924]
Resumen
Drawing on positive psychology (PP), i.e. the study of how people
flourish and thrive (MacIntyre et al., 2016), this paper1 aims to analyse the elements
which learners regard as most important to have positive and enjoyable
experiences in the English classroom. The participants are first-year university
students enrolled in an English for Specific Purposes course that were inquired
about their life-long trajectories studying English and their experiences in an ESP
course which followed a communicative approach. The data were obtained through
an open-ended question from a questionnaire (pre- and post-); eight semi-structured
interviews; and four focus groups. The answers from the open-response items were
analysed at a macro-level through Domain and Taxonomic Coding (Saldaña, 2016)
and afterwards the interviews and focus groups were content-analysed to deepen
the understanding of students’ responses at a micro-level. The analysis reveals that
oral activities are the aspect which students value most positively; yet, some report
negative emotions due to lack of practice and to negative beliefs about speaking
tasks and about their own capabilities. Findings suggest that extensive speaking
practice along the course, as well as a supportive teacher, a positive classroom
atmosphere and an effective classroom management can increase students’ selfconfidence
and positivity. Basándose en la psicología positiva (PP), i.e. el estudio de cómo las personas
prosperan (MacIntyre et al., 2016), este artículo analiza los elementos que los alumnos consideran
más importantes en el aula para tener experiencias positivas durante el aprendizaje de
inglés. Los participantes son universitarios de primer año matriculados en un curso de Inglés
para Fines Específicos (IFE), a los cuales se les preguntó sobre su trayectorias aprendiendo
inglés, y, más concretamente, sobre sus experiencias en el curso de IFE, en el cual se adoptó
un enfoque comunicativo. Los datos se obtuvieron a través de dos preguntas abiertas de un cuestionario (pre- y post-); ocho entrevistas semiestructuradas; y cuatro grupos focales. Las
respuestas de los ítems pre- y post- del cuestionario se analizaron a nivel macro a través de
la Codificación Taxonómica y de Dominio (Saldaña, 2016) y, posteriormente, se analizó el
contenido de las entrevistas y grupos focales para profundizar en las respuestas a un nivel
más micro. El análisis revela que las actividades orales son el aspecto que los estudiantes
valoran más positivamente; sin embargo, algunos reportan emociones negativas debido a la
falta de práctica y a creencias negativas sobre dichas actividades y sobre sus propias capacidades
lingüísticas. Los resultados sugieren que la práctica oral extensa a lo largo del curso,
así como una buena relación profesor-alumno, un ambiente de clase positivo y una gestión
eficaz del aula pueden aumentar la positividad y la autoconfianza de los estudiantes.