“You feel a little bit embarrassed, but you get over it”: EFL students’ beliefs and emotions about speaking Diert Boté, Irati Language learners' beliefs Language learners' emotions Foreign language speaking Communicative language teaching Positive psychology Creencias del aprendiz Emociones del aprendiz Producción oral en lengua extranjera Método comunicativo Psicología positiva Drawing on positive psychology (PP), i.e. the study of how people flourish and thrive (MacIntyre et al., 2016), this paper1 aims to analyse the elements which learners regard as most important to have positive and enjoyable experiences in the English classroom. The participants are first-year university students enrolled in an English for Specific Purposes course that were inquired about their life-long trajectories studying English and their experiences in an ESP course which followed a communicative approach. The data were obtained through an open-ended question from a questionnaire (pre- and post-); eight semi-structured interviews; and four focus groups. The answers from the open-response items were analysed at a macro-level through Domain and Taxonomic Coding (Saldaña, 2016) and afterwards the interviews and focus groups were content-analysed to deepen the understanding of students’ responses at a micro-level. The analysis reveals that oral activities are the aspect which students value most positively; yet, some report negative emotions due to lack of practice and to negative beliefs about speaking tasks and about their own capabilities. Findings suggest that extensive speaking practice along the course, as well as a supportive teacher, a positive classroom atmosphere and an effective classroom management can increase students’ selfconfidence and positivity. Basándose en la psicología positiva (PP), i.e. el estudio de cómo las personas prosperan (MacIntyre et al., 2016), este artículo analiza los elementos que los alumnos consideran más importantes en el aula para tener experiencias positivas durante el aprendizaje de inglés. Los participantes son universitarios de primer año matriculados en un curso de Inglés para Fines Específicos (IFE), a los cuales se les preguntó sobre su trayectorias aprendiendo inglés, y, más concretamente, sobre sus experiencias en el curso de IFE, en el cual se adoptó un enfoque comunicativo. Los datos se obtuvieron a través de dos preguntas abiertas de un cuestionario (pre- y post-); ocho entrevistas semiestructuradas; y cuatro grupos focales. Las respuestas de los ítems pre- y post- del cuestionario se analizaron a nivel macro a través de la Codificación Taxonómica y de Dominio (Saldaña, 2016) y, posteriormente, se analizó el contenido de las entrevistas y grupos focales para profundizar en las respuestas a un nivel más micro. El análisis revela que las actividades orales son el aspecto que los estudiantes valoran más positivamente; sin embargo, algunos reportan emociones negativas debido a la falta de práctica y a creencias negativas sobre dichas actividades y sobre sus propias capacidades lingüísticas. Los resultados sugieren que la práctica oral extensa a lo largo del curso, así como una buena relación profesor-alumno, un ambiente de clase positivo y una gestión eficaz del aula pueden aumentar la positividad y la autoconfianza de los estudiantes. 2022-03-16T07:30:57Z 2022-03-16T07:30:57Z 2022-01-12 info:eu-repo/semantics/article Diert-BotéI. (2022). “You feel a little bit embarrassed, but you get over it”: EFL students’ beliefs and emotions about speaking. Porta Linguarum Revista Interuniversitaria De Didáctica De Las Lenguas Extranjeras, (37), 143-160. [https://doi.org/10.30827/portalin.vi37.15924] http://hdl.handle.net/10481/73456 10.30827/portalin.vi37.15924 eng http://creativecommons.org/licenses/by/3.0/es/ info:eu-repo/semantics/openAccess Atribución 3.0 España Universidad de Granada