Concurrent Group-Dynamic Assessment of Intermediate EFL Learners’ Receptive and Productive Vocabulary Size
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Universidad de Granada
Materia
Dynamic assessment Group-dynamic assessment Vocabulary knowledge Receptive vocabulary size Productive vocabulary size Evaluación dinámica Evaluación dinámica de grupo Conocimiento de vocabulario Amplitud del vocabulario productivo
Fecha
2021Referencia bibliográfica
Azari Noughabi, Mostafa; Reza Amirian, Seyed Mohammad; Zareian, Gholamreza. Concurrent Group-Dynamic Assessment of Intermediate EFL Learners’ Receptive and Productive Vocabulary Size. Porta Linguarum 36, junio 2021, 119-137. [DOI: 10.30827/PORTALIN.V0I36.15864]
Resumen
Although research studies on dynamic assessment (DA) yielded promising
results to the field of language teaching, scant research attention has been paid to examining
the effectiveness of group dynamic assessment (G-DA) in relation to vocabulary development. To this effect, the present mixed-methods study was designed to inspect the potential
of concurrent G-DA in enlarging receptive and productive vocabulary size of 56 Iranian
intermediate EFL learners. The study used two modalities: the control group, which was
taught the selected lexical items through traditional procedures such as using word lists; and
the experimental group, which was offered group-based supportive prompts for doing vocabulary exercises within the G-DA framework. The results of a series of independent-samples
t-tests indicated the significant effect of G-DA in enhancing receptive and productive vocabulary size of EFL learners. The qualitative data underscored the role of group mediation in
increasing learners’ motivation to increase vocabulary uptake within the G-DA framework
and maintaining their positive attitude toward G-DA. Aunque los estudios de investigación sobre la valoración dinámica (DA) arrojaron resultados prometedores en el campo de la enseñanza de idiomas, se ha prestado escasa
atención al examen de la eficacia de la valoración dinámica de grupos (G-DA) en relación
con el desarrollo del vocabulario. A tal efecto, el presente estudio de método mixto se diseñó
para inspeccionar el potencial del G-DA concurrente para ampliar el tamaño del vocabulario
receptivo y productivo de 56 estudiantes iraníes con nivel intermedio de inglés como lengua
extranjera. El estudio utilizó dos modalidades: el grupo de control, al que se le enseñaron
los vocabularios seleccionados mediante procedimientos tradicionales como el uso de lista de palabras; y el grupo experimental que recibió apoyo grupal para hacer ejercicios de
vocabulario dentro del marco G-DA. Los resultados de una serie de pruebas t de muestras
independientes indicaron el efecto significativo de G-DA en la mejora del tamaño del vocabulario receptivo y productivo de los estudiantes de inglés como lengua extranjera. Los
datos cualitativos enfatizaron el papel de la mediación grupal en mejorar la motivación del alumnado al incrementar la adquisición del vocabulario en el marco de GDA y mantener su
actitud positiva hacia el G-DA.