Reading in and across disciplines: comprehension of written academic texts. Exploring the field from some comprehension theories and models of written discourse
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Universidad de Granada
Materia
Written discourse comprehension Academic discourse Discourse genres Inferential capacity Learning from the text and from different sources Comprensión del discurso escrito Discursos académicos Géneros discursivos Capacidad inferencial Aprendizaje a partir del texto Aprendizaje a partir de múltiples fuentes
Fecha
2020Referencia bibliográfica
Sologuren Insúa, Enrique, & Castillo Fadić, María Natalia (2020). Reading in and across disciplines: comprehension of written academic texts. Exploring the field from some comprehension theories and models of written discourse. Investigaciones Sobre Lectura, 14, 42- 57. DOI: 10.37132/isl.v0i14.320
Resumen
Text comprehension is one of the most complex sociocognitive tasks, as well as a
fundamental ability in our society today (Parodi & Julio, 2020), especially in professional and
academic practice communities (Hyland, 2012), where reading becomes a way to access, acquire,
construct knowledge and join specific communities (Wineburg, 1998; Yore, Bisanz & Hand,
2013). The aim of this article is to delve into the process of comprehending academic and
disciplinary texts. In order to carry out this work, theoretical proposals and models about
specialized discourse comprehension will be analyzed, such as Kintsch (1998), la Escuela
Lingüística de Valparaíso (Parodi, 2005; 2014; Ibáñez, 2007; 2008; Parodi, Peronard & Ibáñez,
2010), McNamara (2004), McNamara & Kintsch (1996), Goldman, Braasch, Wiley, Graesser &
Brodowinska (2012). In this way, the aim is to contribute to the state of the art to understand what
is to comprehend texts in the disciplines and to show its process. La comprensión textual es una de las tareas sociocognitivas más complejas y una
habilidad fundamental en nuestra sociedad actual (Parodi & Julio, 2020), en particular, en las
comunidades de práctica académicas y profesionales (Hyland, 2012), donde la lectura se
transforma en una vía de acceso, adquisición, construcción del conocimiento e incorporación a
comunidades específicas (Wineburg, 1998; Yore, Bisanz y Hand, 2003). El objetivo de este
artículo es indagar en el proceso de comprensión de textos académicos y disciplinares. Para esto
se analizan las propuestas y modelos teóricos sobre la comprensión del discurso especializado,
tales como Kintsch (1998), la Escuela Lingüística de Valparaíso (Parodi, 2005; 2014; Ibáñez,
2007; 2008; Parodi, Peronard & Ibáñez, 2010), McNamara (2004), McNamara & Kintsch (1996),
Goldman, Braasch, Wiley, Graesser y Brodowinska (2012). Con ello, se espera contribuir a la
conformación de un estado de la cuestión para entender qué significa comprender textos en las
disciplinas y dar cuenta de su procesamiento.