Vocabulary Learning And Retention: Cognitive Load Framework On Trial
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URI: http://hdl.handle.net/10481/62833Metadatos
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Universidad de Granada
Materia
Cognitive load framework EFL learning Involvement load hypothesis Vocabulary learning Vocabulary retention Aprendizaje de vocabulario Aprendizaje EFL Hipótesis de carga de implicación Marco de carga cognitiva Retención de vocabulario
Fecha
2020-01Referencia bibliográfica
Zarifi, Abdolvahed; Azizinezhad, Zeinab. Vocabulary Learning And Retention: Cognitive Load Framework On Trial. Porta Linguarum 33, enero 2020, 265-278. [http://hdl.handle.net/10481/62833]
Resumen
The literature has witnessed a large number of studies investigating the merits
and effectiveness of the available methods of vocabulary teaching and learning in different
EFL/ESL contexts among which one can refer to the involvement load hypothesis (ILH).
Despite its widespread use, some criticisms have been levelled against this model. A new
framework, namely cognitive load framework (CLF), has recently been proposed. Although
CLF has been validated by some TESL experts, it has not, yet, been put to the acidity test.
Therefore, the present quasi-experimental study was carried out to determine whether activities with higher cognitive load degrees as predicted by CLF framework are more effective
for vocabulary learning and retention. To this end, a sample of 60 Iranian EFL learners was
assigned to three experimental groups and was exposed to vocabulary learning tasks with
different cognitive load indices for eight weeks. Experimental group 1 received the tasks
with high cognitive load, while experimental groups 2 and 3 received the medium and low
cognitive load tasks, respectively. The findings revealed that the vocabulary tasks with the
highest cognitive load were the most effective, and those with the lowest load were the least
effective in vocabulary learning and retention. La literatura ha tenido en cuenta un gran número de estudios que investigaron
los méritos y la eficacia de los métodos disponibles de enseñanza y aprendizaje de vocabulario en diferentes contextos EFL / ESL entre los cuales podemos incluir la hipótesis de carga
de participación. A pesar de su uso general, algunas críticas han sido niveladas contra este
modelo. Se ha propuesto recientemente un nuevo marco, marcado de carga normalmente
cognitivo (CLF). Aunque CLF ha sido validado por algunos expertos en TESL, aún no se ha
puesto en la prueba de acidez. El presente estudio de diseño cuasi-experimental pretest-posttest se llevó a cabo para determinar si las actividades con un alto grado de carga cognitiva,
según lo predicado por el marco CLF son más efectivas para el aprendizaje y la retención de
vocabulario. Para este fin, una muestra de 60 estudiantes de EFL Iraníes fue asignada a tres
grupos experimentales y fue expuesta a las tareas de aprendizaje de vocabulario con diferentes índices de carga cognitiva durante 8 semanas. El grupo experimental 1 recibió las tareas
con alta carga cognitiva, mientras que los grupos experimentales 2 y 3 recibieron las tareas
de carga cognitiva media y baja, respectivamente. Los resultados revelaron que las tareas
de vocabulario con la carga cognitiva más alta fueron las más efectivas, y las que tenían la
carga más baja fueron las menos efectivas en el aprendizaje y la retención de vocabulario.