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dc.contributor.authorD’Amico Monascal, Claudia
dc.date.accessioned2020-03-13T12:35:06Z
dc.date.available2020-03-13T12:35:06Z
dc.date.issued2018
dc.identifier.citationD’Amico Monascal, C. (2018), “Tie this bond of scarlet cord.” The color red and identity in the biblical stories of Rahab and Jezebel. Miscelánea de Estudios Árabes y Hebraicos. Sección Hebreo, 67: 9-25. doi: 10.30827/meahhebreo.V67i0.973 [http://hdl.handle.net/10481/60271]es_ES
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10481/60271
dc.description.abstractIn biblical narrative, the foreign woman is one of the biggest threats for the identity of the People of Israel. In the stories of Rahab and Jezebel, we find two different ways to cope with feminine alterity: whilst Rahab has a place inside the community, Jezebel remains the absolute other. Two iconographic elements play a relevant role in the literary construction of both characters. On one hand, the window as the place of action from which women take part in the narrative and, on the other hand, the chromatic element that seems to seal the fate of these women: both the scarlet cord (יִנָ ׁש (that saves Rahab during the conquest of Jericho (Josh 2:18, 21) and the blood (םָ ּד (that spatters on the walls when Jezebel is murdered (2 Kgs 9:33), seem to point out the life and death that await them. The reading here proposed aims to relate both stories through an exploration of the use of the motif of the window and the color red and their possible meanings inside the inclusion and exclusion dynamics operating in the texts.es_ES
dc.description.abstractLa mujer extranjera es, dentro de la narración bíblica, una de las mayores amenazas para el orden y la identidad del pueblo de Israel. En las figuras de Rahab y Jezabel encontramos dos maneras distintas de hacer frente a la alteridad femenina: mientras que Rahab tiene un lugar dentro de la comunidad, Jezabel permanece como lo absoluto otro. Dos motivos iconográficos juegan un papel relevante en la construcción literaria de ambos personajes. Por una parte, la presencia de la ventana como lugar de acción desde el que las mujeres participan en la narración y, por otra, el empleo de un detalle cromático que parece sellar sus destinos: tanto en el lazo escarlata (יִנָ ׁש (que salva a Rahab durante la conquista de Jericó como en la sangre de Jezabel (םָ ּד (que salpica sobre los muros cuando es asesinada (2 Reyes 9,33), parecen señalar las sentencias de vida o de muerte que las aguarda. La lectura que aquí se propone pretende poner en relación ambas historias a partir del uso de la ventana y del color rojo y su posible significado dentro de las dinámicas de inclusión y exclusión que operan dentro del texto.es_ES
dc.description.sponsorshipThis article has been prepared within the framework of the “Language of Colour in the Bible: from Word to Image” (FUSPBS-PPC09/2015) Research Programme financed by University CEU San Pablo and Banco de Santander.es_ES
dc.language.isoenges_ES
dc.publisherUniversidad de Granadaes_ES
dc.rightsAtribución-NoComercial-SinDerivadas 3.0 España*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/es/*
dc.subjectHebrew Biblees_ES
dc.subjectLanguage of colores_ES
dc.subjectThe red colores_ES
dc.subjectSpace es_ES
dc.subjectWoman at the Windowes_ES
dc.subjectIdentity es_ES
dc.subjectAlterityes_ES
dc.subjectForeign womenes_ES
dc.subjectBiblia Hebreaes_ES
dc.subjectLenguaje del colores_ES
dc.subjectColor rojoes_ES
dc.subjectEspacio es_ES
dc.subjectMujer en la ventanaes_ES
dc.subjectIdentidad es_ES
dc.subjectAlteridades_ES
dc.subjectMujeres extranjerases_ES
dc.title“Tie this bond of scarlet cord.” The color red and identity in the biblical stories of Rahab and Jezebel es_ES
dc.title.alternative“Ata este cordón escarlata”. El color rojo y la identidad en los relatos bíblicos de Rajab y Jezabeles_ES
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/articlees_ES
dc.rights.accessRightsinfo:eu-repo/semantics/openAccesses_ES


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