“Tie this bond of scarlet cord.” The color red and identity in the biblical stories of Rahab and Jezebel
Identificadores
URI: http://hdl.handle.net/10481/60271Metadatos
Afficher la notice complèteAuteur
D’Amico Monascal, ClaudiaEditorial
Universidad de Granada
Materia
Hebrew Bible Language of color The red color Space Woman at the Window Identity Alterity Foreign women Biblia Hebrea Lenguaje del color Color rojo Espacio Mujer en la ventana Identidad Alteridad Mujeres extranjeras
Date
2018Referencia bibliográfica
D’Amico Monascal, C. (2018), “Tie this bond of scarlet cord.” The color red and identity in the biblical stories of Rahab and Jezebel. Miscelánea de Estudios Árabes y Hebraicos. Sección Hebreo, 67: 9-25. doi: 10.30827/meahhebreo.V67i0.973 [http://hdl.handle.net/10481/60271]
Patrocinador
This article has been prepared within the framework of the “Language of Colour in the Bible: from Word to Image” (FUSPBS-PPC09/2015) Research Programme financed by University CEU San Pablo and Banco de Santander.Résumé
In biblical narrative, the foreign woman is one
of the biggest threats for the identity of the
People of Israel. In the stories of Rahab and
Jezebel, we find two different ways to cope
with feminine alterity: whilst Rahab has a
place inside the community, Jezebel remains
the absolute other. Two iconographic elements
play a relevant role in the literary construction
of both characters. On one hand, the window
as the place of action from which women take
part in the narrative and, on the other hand,
the chromatic element that seems to seal the
fate of these women: both the scarlet cord
(יִנָ ׁש (that saves Rahab during the conquest of
Jericho (Josh 2:18, 21) and the blood (םָ ּד (that
spatters on the walls when Jezebel is murdered
(2 Kgs 9:33), seem to point out the life and
death that await them.
The reading here proposed aims to relate both
stories through an exploration of the use of
the motif of the window and the color red and
their possible meanings inside the inclusion
and exclusion dynamics operating in the texts. La mujer extranjera es, dentro de la narración
bíblica, una de las mayores amenazas para el
orden y la identidad del pueblo de Israel. En
las figuras de Rahab y Jezabel encontramos
dos maneras distintas de hacer frente a la alteridad femenina: mientras que Rahab tiene
un lugar dentro de la comunidad, Jezabel permanece como lo absoluto otro. Dos motivos
iconográficos juegan un papel relevante en la
construcción literaria de ambos personajes.
Por una parte, la presencia de la ventana como
lugar de acción desde el que las mujeres participan en la narración y, por otra, el empleo
de un detalle cromático que parece sellar sus
destinos: tanto en el lazo escarlata (יִנָ ׁש (que
salva a Rahab durante la conquista de Jericó
como en la sangre de Jezabel (םָ ּד (que salpica
sobre los muros cuando es asesinada (2 Reyes
9,33), parecen señalar las sentencias de vida o
de muerte que las aguarda.
La lectura que aquí se propone pretende poner
en relación ambas historias a partir del uso de
la ventana y del color rojo y su posible significado dentro de las dinámicas de inclusión y
exclusión que operan dentro del texto.
Colecciones
Excepté là où spécifié autrement, la license de ce document est décrite en tant que Atribución-NoComercial-SinDerivadas 3.0 España
Ítems relacionados
Mostrando ítems relacionados por Título, autor o materia.