Professional associations as contributors to the professional development of ECE teachers (Case from Croatia)
Identificadores
URI: http://hdl.handle.net/10481/60074Metadatos
Mostrar el registro completo del ítemAutor
Visnjic Jevtic, AdrijanaEditorial
Universidad de Granada
Materia
Early childhood education teachers Learning communities Lifelong learning Professional associations Professional development Maestros de educación infantil Comunidades de Aprendizaje Aprendizaje permanente Asociaciones profesionales Desarrollo profesional
Fecha
2019Referencia bibliográfica
Visnjic Jevtic, A. (2019). Professional associations as contributors to the professional development of ECE teachers (Case from Croatia). Journal for Educators, Teachers and Trainers, Vol. 10(2), pp. 182 – 192. [http://hdl.handle.net/10481/60074]
Resumen
This paper is a result of the assumptions of the importance of the professional development of early
childhood education (ECE) teachers. Professional development is seen as a developmental process
grounded in lifelong learning. While discussing the professional learning community as the optimal support
in professional development, the paper discusses the role of professional associations in professional
development. Aim of the research was to find teachers’ opinion whether the professional association
contribute to their professional development. In order to ensure the best understanding of this problem, a
research was conducted with the help of group interviews. Focus group participants were early childhood
education teachers (N=6) who are also members of the Association of Preschool Educators “Krijesnice”.
The analysis of the results indicated that ECE teachers highly value the need for their professional
development. They also emphasize lifelong learning and motivation as prerequisites of professional
development. The Association of Preschool Educators is seen as a support in professional development. Este trabajo está basado en la suposición sobre la importancia del desarrollo profesional de los maestros
de educación preescolar. El desarrollo profesional se entiende como aprendizaje a lo largo de la vida.
Observando las comunidades profesionales de aprendizaje como el apoyo ideal para el desarrollo
profesional, se está investigando el papel de las asociaciones profesionales en el desarrollo profesional.
El objetivo de la investigación fue investigar la opinión de los maestros sobre la cuestión si la asociación
profesional contribuye a su desarrollo profesional. Para asegurar la mejor comprensión de este problema,
se ha llevado a cabo una investigación en forma de la entrevista en grupo. Los participantes del grupo
focal fueron los maestros que también son miembros de la Asociación de los maestros de educación
preescolar (N=6) “Krijesnice” (“Luciernagas”). El análisis de los resultados demuestra que los maestros en
gran medida valoran la necesidad del desarrollo profesional de los maestros. También enfatizan el
aprendizaje a lo largo de la vida y la motivación como prerrequisitos del desarrollo profesional. La
Asociación de los maestros preescolares se considera como el apoyo al desarrollo personal.